Filter by:

Clear All
Min: 8,00€ Max: 14,00€
8 14

Υπό Έκδοση

Προβολή ως Πλέγμα Λίστα
Ταξινόμηση ανά
Εμφάνιση ανά σελίδα

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΗΘΩΝΟΣ

Παπασημάκης, Ιωάννης
Η Θεολογία του Πλήθωνος, έξοχα ελληνική, φιλοσοφική και πολιτική, σηματοδοτεί έναν διαφορετικό δρόμο για την οργάνωση της κοινωνίας και τη νοηματοδότηση της ζωής. Ο φιλόσοφος του Μυστρά κατασκευάζει ένα θεολογικό και ταυτόχρονα οντολογικό σύστημα με σκοπό τη μεταφυσική θεμελίωση του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος, βασισμένο όχι στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια, όπως συμβαίνει στη Χριστιανική Πίστη, αλλά στον φυσικό λόγο. Θέτει, έτσι, τις ιδρυτικές αρχές μιας νέας πολιτείας, αρχές που πηγάζουν και βασίζονται στη δική του αντίληψη περί του θείου, απαιτούν μια νέα δόμηση του σύμπαντος, έχουν άξονα την ελληνική θρησκεία και στηρίζονται στις δυνάμεις του ανθρώπου. Ο συγγραφέας δεν εξετάζει τη σχέση των μεταφυσικών και οντολογικών αντιλήψεων του Πλήθωνος, μόνο με την ελληνική φιλοσοφία και το παγανιστικό αντιληπτικό σύμπαν. Επιπλέον, η πληθωνική σκέψη προσεγγίζεται εδώ υπό το φως των βασικών θέσεων των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας. Μέσα από την διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο ο Πλήθων χρησιμοποιεί και μεταλλάσσει εννοιακά τους πατερικούς όρους, το συγκεκριμένο έργο φέρνει στο φως τον διαρκή διάλογο του «έλληνα» στοχαστή και φιλοσόφου με την Ορθόδοξη Χριστιανική Θεολογία.
Σχέση και διάσταση με τη σκέψη και το έργο των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας
 
Η Θεολογία του Πλήθωνος, έξοχα ελληνική, φιλοσοφική και πολιτική, σηματοδοτεί έναν διαφορετικό δρόμο για την οργάνωση της κοινωνίας και τη νοηματοδότηση της ζωής. Ο φιλόσοφος του Μυστρά κατασκευάζει ένα θεολογικό και ταυτόχρονα οντολογικό σύστημα με σκοπό τη μεταφυσική θεμελίωση του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος, βασισμένο όχι στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια, όπως συμβαίνει στη Χριστιανική Πίστη, αλλά στον φυσικό λόγο. Θέτει, έτσι, τις ιδρυτικές αρχές μιας νέας πολιτείας, αρχές που πηγάζουν και βασίζονται στη δική του αντίληψη περί του θείου, απαιτούν μια νέα δόμηση του σύμπαντος, έχουν άξονα την ελληνική θρησκεία και στηρίζονται στις δυνάμεις του ανθρώπου.
Ο συγγραφέας δεν εξετάζει τη σχέση των μεταφυσικών και οντολογικών αντιλήψεων του Πλήθωνος, μόνο με την ελληνική φιλοσοφία και το παγανιστικό αντιληπτικό σύμπαν. Επιπλέον, η πληθωνική σκέψη προσεγγίζεται εδώ υπό το φως των βασικών θέσεων των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας. Μέσα από την διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο ο Πλήθων χρησιμοποιεί και μεταλλάσσει εννοιακά τους πατερικούς όρους, το συγκεκριμένο έργο φέρνει στο φως τον διαρκή διάλογο του «έλληνα» στοχαστή και φιλοσόφου με την Ορθόδοξη Χριστιανική Θεολογία.

Επιμέλεια κειμένων: Βασίλης Καλαμαράς
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Εξώφυλλο: Ο Πλήθων στο γνωστό έργο του ζωγράφου Benozzo Gozzoli «Η Πομπή των Μάγων»
στο Palazzo Medici-Riccardi της Φλωρεντίας.

Πού μπορώ να το βρω;

 

Ο "ΤΙΜΑΙΟΣ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΣΤΗΝ "ΕΞΑΗΜΕΡΟ" ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Παπασημάκης, Ιωάννης
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.

Επιμέλεια κειμένων: Βασίλης Καλαμαράς
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Εξώφυλλο: Η «Δημιουργία του Αδάμ», νωπογραφία (16ου αιώνα) από τον Ιταλό Καλλιτέχνη, Μιχαήλ Άγγελο, τμήμα της οροφής της Cappella Sistina, στο Βατικανό.

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΡΘΕ ΠΟΤΕ

Μόσχος, Μ. Δημήτρης
Δεκατέσσερις επιστολές από τις σοβιετικές χρονοκάψουλες του 1967
Δεκατέσσερις επιστολές από τις σοβιετικές χρονοκάψουλες του 1967
Μετάφραση- Εισαγωγή: Δημήτρης Μόσχος

«Ζήσαμε σε μια ηρωική εποχή, όταν επιτεύχθηκαν μεγάλες ανακαλύψεις, όταν ο κόσμος σειόταν από τις επαναστάσεις, όταν ξεσπούσαν και φούντωναν πόλεμοι. [...] Σίγουρα πλέον εσείς έχετε εκμηδενίσει όλα τα θανατηφόρα βακτήρια και τους ιούς που γνωρίζουμε στη Γη, τώρα πλέον εσείς ζείτε ζωές ατέλειωτες χωρίς να σας απασχολεί το γήρας και
οι ασθένειες».

Το 1967 το σοβιετικό καθεστώς στα πλαίσια των εορτασμών

για τα πενήντα χρόνια από την Επανάσταση ξεκινά μια πρωτοβουλία στην οποία λαμβάνουν μέρος χαμηλόβαθμοι κοινωνικοί οργανισμοί, σχολεία, σωματεία και σώματα πιονιέρων. Σκοπός τους είναι να αποτυπώσουν την πραγματικότητα και τις εκτιμήσεις της εποχής σε επιστολές που απευθύνονται στις σοβιετικές γενιές του μέλλοντος, εκείνες που θα γιορτάσουν το 2017 τα εκατό χρόνια από τον «Μεγάλο Οκτώβρη». Το 2017-2018 οι επιστολές αυτές ανοίγονται και διαβάζονται δημόσια, φανερώνοντας τις κοινωνικές, τεχνολογικές και ουτοπικές πραγματικότητες του σοβιετικού «υπερμοντερνισμού», μιας εποχής που δεν επαληθεύτηκε, αλλά εξακολουθεί να πλανιέται ακόμα και σήμερα σαν μια υπόσχεση για την ευτυχία.

Εικόνα εξωφύλλου: Το σχέδιο βασίζεται στα διακοσμητικά μοτίβα της Χοχλομά [Хохлома].
Σχεδιασμός Εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Επιμέλεια: Μαρία Λιακώνη
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Επιστημονική επιμέλεια: Ιάσων Κουτούφαρης-Μαλανδρίνος
 
Το βιβλίο "Το μέλλον που δεν ήρθε ποτέ" εγκαινιάζει την συνεργασία μεταξύ των εκδοτικών
οίκων "Άπαρσις" και "Αρχειοθραύστης" και είναι το πρώτο μιας σειράς βιβλίων
ειδικού περιεχομένου (δοκίμια, φιλοσοφία, ιστορία, δίκαιο, μεταφράσεις).
 

Πού μπορώ να το βρω;