Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να ευχαριστήσω την κ. Κοντογιάννη που μου έδωσε την ευκαιρία να συμβάλλω, με τη συγγραφή αυτού του μικρού βιβλίου, στην προώθηση τέτοιων προγραμμάτων που έχουν στόχο τη βελτίωση της ζωής των κρατούμενων, τόσο κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού τους όσο και κατά την κοινωνική τους επανένταξη.
Θα ήθελα ακόμη, να ευχαριστήσω την Βαλεντίνα Μιχαήλ και την Κατερίνα Δήμα που με συντρόφευσαν κατά τη διάρκεια των παρεμβάσεων, όπως και την κ. Κωστή που βοήθησε στην επιμέλεια των κειμένων μου.
Στο βιβλίο «Εδώ φυλακή. Είμαι εφευρέτης και είμαι ελεύθερος», περιγράφεται, το ερευνητικό πρόγραμμα της Δραματικής Τέχνης στην εκπαίδευση που υλοποιήθηκε στα Καταστήματα Κράτησης Ναυπλίου και Τίρυνθας.
Καταγράφεται το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο στηρίχτηκε η έρευνα, περιγράφεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των παρεμβάσεών μας, τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας και οι καταγεγραμμένες μαρτυρίες των κρατουμένων από την εμπειρία τους στο πρόγραμμα.
Όλοι οι εκπαιδευόμενοι ανήλικοι και ενήλικες έχουν ανάγκη από πρωτότυπους τρόπους εκπαίδευσης ώστε να καλλιεργούνται οι δημιουργικές, οι μεταγνωστικές, οι κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες ,η κριτική τους σκέψη, πολύ περισσότερο δε ανάγκη τέτοιων δράσεων, έχει η ευάλωτη κοινωνική ομάδα των κρατούμενων.
Με τις πρωτότυπες δραματικές δραστηριότητες, μειώνονται όσο γίνεται τα «δεινά» του εγκλεισμού τους - το άγχος που τους καταβάλλει - οι φόβοι τους - οι ανασφάλειές τους- ο ιδρυματισμός που βιώνουν-.
Το πόσο πολύτιμες είναι για τους κρατούμενους οι δραματικές εκπαιδευτικές διαδικασίες το βίωσα κατά τη διάρκεια των παρεμβάσεών μας.
Σε κάθε παρέμβαση μεταμορφωνόμαστε σε εφευρέτες και απαντούσαμε στα ερωτήματα που είχε θέσει ο εφευρέτης πριν την ανακάλυψή του. Μέσα από πρωτότυπα θεατρικά δρώμενα, κατανοούσαμε τους νόμους της Μηχανικής στους οποίους βασιζόταν η εφεύρεση και κατασκευάζαμε την προσομοίωσή της. Τα παιχνίδια του μυαλού του εφευρέτη γίνονταν οι δικές μας παιγνιώδεις δραστηριότητες. Οι κρατούμενοι χρησιμοποιούσαν τις εμπειρίες τους, ενεργοποιούνταν στο συγκεκριμένο στόχο και ανακάλυπταν τις αρχές της μηχανικής.
Θα ήθελα να σας διαβάσω μερικά αποσπάσματα από τα γραπτά των κρατούμενων για το πως είδαν το πρόγραμμα.
«Αισθάνομαι σαν Αϊνστάιν»
«αυτό το μάθημα μου έδωσε ιδέα για το μέλλον της ευρέσεως εργασίας, να κάνω τις ιδέες μου πραγματικότητα»
«Στο σημερινό μάθημα φτιάξαμε το οδόμετρο. Ένα μάθημα το οποίο διεγείρει τη σκέψη και την ενεργητικότητά μας και ταυτόχρονα μας δείχνει ότι τα δύσκολα προβλήματα λύνονται με ένα απλό τρόπο»
«Το σημερινό μάθημα ήταν συναρπαστικό επικοινωνήσαμε εργαστήκαμε σαν ομάδα. Μου άρεσε πάρα πολύ και ήταν πολύ βοηθητική και δημιουργική η ώρα του προγράμματος στην οποία φτιάξαμε ένα παλαιού τύπου ζύγι»
«το σημερινό μάθημα ήταν πολύ εποικοδομητικό για τον ανελκυστήρα, το ηθικό δίδαγμα για μένα ήταν πως όταν ο άνθρωπος θέλει μπορεί να λύσει όλα του τα προβλήματα αρκεί να κάτσει να σκεφτεί»
Όπως για τους κρατούμενους ήταν και για μένα μια ξεχωριστή εμπειρία και εύχομαι να υπάρχει συνέχεια στη διεξαγωγή τέτοιων προγραμμάτων.
Θα ήθελα να κλείσω τη σύντομη αυτή παρουσίαση με τα λόγια ενός κρατούμενου.
«Σας ευχαριστούμε που μας ταξιδέψατε, μας ανεβάσατε με το γερανό την ψυχολογία»
Σας ευχαριστώ