Filter by:

Clear All
Min: 0,00€ Max: 18,00€
0 18

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Προβολή ως Πλέγμα Λίστα
Ταξινόμηση ανά
Εμφάνιση ανά σελίδα

ΑΔΡΑΞΕ ΤΗ ΖΩΗ - Θεραπευτικές και προληπτικές παρεμβάσεις για τις τοξικοεξαρτήσεις

Λεχουρίτης, Γιώργος
Ζούμε σε μια περίοδο αλλεπάλληλων και ανεπίλυτων κρίσεων που οδηγούν τόσο σε αποσύνθεση θεσμών και δομών, όσο και σε πιο βαθιά κρίση επιστημονικού υποδείγματος, πολιτισμού, αξιών και τρόπου ζωής. Την οικονομική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο διαδέχθηκε η υγειονομική κρίση με την πανδημία, ενώ, κατόπιν ήρθε στο προσκήνιο η οικολογική κρίση, η προσφυγική κρίση και τέλος ο πόλεμος με την ενεργειακή κρίση. Σε αυτή τη δυναμική της κρισιακής συνθήκης τα διαφορετικά επίπεδα των κρίσεων αποτελούν τους επάλληλους κρίκους στην αλυσίδα της γενικευμένης αποσταθεροποίησης του κόσμου. Μέσα στο πλαίσιο αυτής της συγκυρίας το βιβλίο αυτό καταρχάς αποτελεί μια προσπάθεια ενεργητικής αντίστασης και αμφισβήτησης απέναντι στο κυρίαρχο μεταμοντέρνο ισοπεδωτικό μοτίβο του «όλα επιτρέπονται» («Everything goes»). Στο βιβλίο αυτό, για πρώτη φορά, καταγράφεται με ολιστικό τρόπο το κοινωνικό φαινόμενο των ναρκωτικών και της τοξικοεξάρτησης. Περιγράφεται η φιλοσοφία και μεθοδολογία των βασικών και δημόσιων προγραμμάτων απεξάρτησης, συντήρησης και υποκατάστασης, καθώς επίσης και η εξελικτική δυναμική και πορεία των Κέντρων Πρόληψης, που έχουν την δική τους προσέγγιση, φιλοσοφία και μεθοδολογία, καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από το έλλειμμα της θεσμικής τους αναγνώρισης. Τίθεται σαν βασικός στόχος της Πρόληψης η Προαγωγή του Νοήματος Ζωής και προτείνεται μια Ολιστική, Ανθρωποκεντρική και Οικοσυστημική δυναμική προσέγγιση, ως προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των διαφόρων ειδών και τύπων εξαρτήσεων. Έτσι το βιβλίο αυτό είναι, ταυτόχρονα, και ένα πρακτικό εγχειρίδιο χρήσης για τους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς επιστήμονες, (κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχιάτρους, στελέχη πρόληψης) αλλά και φοιτητές στο πεδίο της Πρόληψης των εξαρτήσεων, της Απεξάρτησης από τις ψυχοδραστικές ουσίες και της Κοινωνικής Επανένταξης.

Ζούμε σε μια περίοδο αλλεπάλληλων και ανεπίλυτων κρίσεων που οδηγούν τόσο σε αποσύνθεση θεσμών και δομών, όσο και σε πιο βαθιά κρίση επιστημονικού υποδείγματος, πολιτισμού, αξιών και τρόπου ζωής.
Την οικονομική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο διαδέχθηκε η υγειονομική κρίση με την πανδημία, ενώ, κατόπιν ήρθε στο προσκήνιο η οικολογική κρίση, η προσφυγική κρίση και τέλος ο πόλεμος με την ενεργειακή κρίση. Σε αυτή τη δυναμική της κρισιακής συνθήκης τα διαφορετικά επίπεδα των κρίσεων αποτελούν τους επάλληλους κρίκους στην αλυσίδα της γενικευμένης αποσταθεροποίησης του κόσμου.
Μέσα στο πλαίσιο αυτής της συγκυρίας το βιβλίο αυτό καταρχάς αποτελεί μια προσπάθεια ενεργητικής αντίστασης και αμφισβήτησης απέναντι στο κυρίαρχο μεταμοντέρνο ισοπεδωτικό μοτίβο του «όλα επιτρέπονται» («Everything goes»).
Στο βιβλίο αυτό, για πρώτη φορά, καταγράφεται με ολιστικό τρόπο το κοινωνικό φαινόμενο των ναρκωτικών και της τοξικοεξάρτησης. Περιγράφεται η φιλοσοφία και μεθοδολογία των βασικών και δημόσιων προγραμμάτων απεξάρτησης, συντήρησης και υποκατάστασης, καθώς επίσης και η εξελικτική δυναμική και πορεία των Κέντρων Πρόληψης, που έχουν την δική τους προσέγγιση, φιλοσοφία και μεθοδολογία, καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από το έλλειμμα της θεσμικής τους αναγνώρισης.
Τίθεται σαν βασικός στόχος της Πρόληψης η Προαγωγή του Νοήματος Ζωής και προτείνεται μια Ολιστική, Ανθρωποκεντρική και Οικοσυστημική δυναμική προσέγγιση, ως προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των διαφόρων ειδών και τύπων εξαρτήσεων.
Έτσι το βιβλίο αυτό είναι, ταυτόχρονα, και ένα πρακτικό εγχειρίδιο χρήσης για τους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς επιστήμονες, (κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχιάτρους, στελέχη πρόληψης) αλλά και φοιτητές στο πεδίο της Πρόληψης των εξαρτήσεων, της Απεξάρτησης από τις ψυχοδραστικές ουσίες και της Κοινωνικής Επανένταξης. 

Προλογίζει η Κατερίνα Μάτσα, Ψυχίατρος Κοινωνικών Ιατρείων (πρώην διευθύντρια Μονάδας Απεξάρτησης 18ΑΝΩ).
 
Επιμέλεια κειμένων: Συρράκος Ιωάννης Κεσέν-Δανάλης
Επιμέλεια έκδοσης: Κατερίνα Θανοπούλου
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Γεωργιάδου Νικολέττα

 

Πού μπορώ να το βρω;

ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΓΗΣ - Καθεστώτα εξαίρεσης στην εργασία και στην κινητικότητα

Καψάλης, Απόστολος

H λειτουργία του ορατού-αόρατου χεριού της αγοράς, της παραοικονομίας και συμπληρωματικά των νόμιμων οδών μεταναστευτικής εργασίας (μετακλήσεις), όπου επίσης κυριαρχεί η παρατυπία και η στρεβλωτική χρήση των οικείων συστημάτων, διασφάλιζαν μέχρι πρόσφατα σχεδόν απρόσκοπτα την αγροτική παραγωγή. Στο περιβάλλον δε της πανδημίας, με όρους γεωγραφικής και εθνικής διαφοροποίησης στο σύνολο της επικράτειας. Οι περισσότερες μεταναστευτικού περιεχομένου κρατικές παρεμβάσεις την τριετία 2020-2022 αφορούν κυρίως, αν όχι αποκλειστικά, στους εργάτες γης, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα ζητήματα της μισθωτής εργασίας των μεταναστών στο πλαίσιο του Νέου Κώδικα Μετανάστευσης (Απρίλιος 2023).

Παράλληλα, υπό το πρόσχημα της αντιμετώπισης των προκλήσεων που γεννά σε εθνικό επίπεδο η σημαντική έλλειψη γεωργικών μισθωτών, η τάση απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων διεισδύει με γοργούς ρυθμούς και σε άλλους, πιο προστατευμένους, κλάδους απασχόλησης. Οι πρόσφατες μεταρρυθμίσεις αποσκοπούν στην περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων των μεταναστών εργατών γης, στη βάση ακριβώς αυτού του στοιχείου της αλλοδαπότητας, αλλά συνεκδοχικά και των εργαζόμενων -Ελλήνων και αλλοδαπών- σε άλλους κλάδους, όπως ιδίως ο τουρισμός, με βάση την επίκληση της προσωρινότητας ή της εποχικότητας της απασχόλησης τους.

Οι ελλείψεις σε εργατικά χέρια αναμένεται να αυξηθούν και στον αγροτικό τομέα τα επόμενα χρόνια, κατά συνέπεια να ενταθούν φαινόμενα, όπως οι ακυρώσεις εξαγωγικών παραγγελιών ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ, οι ματαιώσεις καλλιεργητικών προγραμμάτων και η αποθάρρυνση εν γένει της ενασχόλησης στον πρωτογενή τομέα. Η ελληνική πολιτεία από την παγίδα της αυτορρύθμισης της απασχόλησης στον αγροτικό τομέα έχει σήμερα εγκλωβιστεί στο τέλμα της απορρύθμισης και της διαρκούς υποβάθμισης των δικαιωμάτων των μεταναστών εργατών γης. Επιχειρεί μάταια να επιλύσει το πρόβλημα αφενός με ακόμη περισσότερη ευελιξία στην απασχόληση και αφετέρου με όρους επισφαλούς εποχικής μετανάστευσης στο πλαίσιο διμερών συνθηκών με μακρινές ασιατικές χώρες.

Ωστόσο, η πρόκληση σήμερα για την ελληνική αγροτική οικονομία δεν είναι η διασφάλιση ενός μικρού αριθμού νεοεισερχομένων ασιατικής καταγωγής στο άμεσο μέλλον και στο πλαίσιο της εποχικής μετάκλησης, όσο κυρίως η αντιστροφή της τάσης αποχώρησης από τον κλάδο ή και από τη χώρα των ήδη εργαζομένων σε αυτόν επί σειρά πολλών ετών, λόγω κυρίως της κυριαρχίας όρων ανελεύθερης και καταναγκαστικής εργασίας.  

Πρόλογος: Γιάννης Κουζής, Καθηγητής Εργασιακών Σχέσεων, Πρόεδρος Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής Παντείου Πανεπιστημίου

Επιμέλεια κειμένων: Καρίνα Βέρδη
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman

Συνέντευξη του Απόστολου Καψάλη στην Εφημερίδα των Συντακτών

Πού μπορώ να το βρω;

ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ - ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Δρούλιας, Θοδωρής,Ρούσσος, Νίκος
ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΚΑΡΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΤΟΜΟ, ΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ. Αυτό το βιβλίο είναι στη πραγματικότητα ένα πανδοχείο εικόνων. Ένας φιλόξενος τόπος φιγούρων, που συναντάμε στα παιχνίδια, τα όνειρα, τις αφηρημάδες και τα συμπτώματα μας. Στα σημεία δηλαδή που είναι πιθανότερο να αναρωτηθούμε, για το μυστήριο πράγμα που συνηθίζουμε να λέμε εαυτό.

ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΚΑΡΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΤΟΜΟ,
ΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ.

Αυτό το βιβλίο είναι στη πραγματικότητα ένα πανδοχείο εικόνων.
Ένας φιλόξενος τόπος φιγούρων, που συναντάμε στα παιχνίδια, τα
όνειρα, τις αφηρημάδες και τα συμπτώματα μας. Στα σημεία δηλαδή
που είναι πιθανότερο να αναρωτηθούμε, για το μυστήριο πράγμα που
συνηθίζουμε να λέμε εαυτό.
Το να γνωρίσεις τον εαυτό σου είναι μια χειρονομία αρχαία όσο και
παιδιάστικη. Σπουδαία και απλοϊκή, σοβαρή και ανέμελη. Συμβαίνει
από τότε που υπάρχουν χέρια και συμβαίνει ξανά και ξανά όταν έκ-
πληκτο ένα βρέφος δείχνει την ανακάλυψη του. Τα χέρια δείχνουν
όλα αυτά που θεωρούμε χρήσιμα και χρήσιμα γίνονται τα πράγματα
μόνο όταν συνδέονται. Ίσως να μην έχει και μεγάλη διαφορά ένα
παιδί που δείχνει με έκπληξη, από έναν ενήλικο που με έκπληξη βρί-
σκει καινούριο νόημα σε αυτά που ήδη ξέρει.
Εφόσον είμαστε σίγουροι πως δεν υπάρχει τηλεπάθεια αναγκαζόμαστε
να αποδεχτούμε τον «ενδιάμεσο χώρο» ανάμεσα στους ανθρώπους
αλλά και στα μέρη του ίδιου του εαυτού. Η ύπαρξη του παιχνιδιού
και ο χορός των πιθανοτήτων που προκύπτει από αυτό είναι ο μόνος
τρόπος να γίνει κατανοητός ο ένας από τον άλλο και εμείς από τον
ίδιο μας τον εαυτό...
Μέσα από μια αναθεωρημένη ματιά στην αυτογνωσία ως κάτι που
συμβαίνει, κυρίως, κοιτώντας έξω από εμάς, τα πολλά παραδείγματα
παιχνιδιού και έναν ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης των συμβόλων που
συναντάμε στις 52 κάρτες, σας προσκαλούμε να μπείτε στο χώρο του
παιχνιδιού της αυτογνωσίας, που είναι τόσο αχανής, όσο και η φαν-
τασία. 

Πού μπορώ να το βρω;

 Παρουσίαση της Κατερίνας Ανωγιαννάκη -παιδαγωγός προσχολικής αγωγής

Εισήγηση του Γιώργου Λεχουρίτη - επιστημονικού επιμελητή του βιβλίου

Παρουσίαση του βιβλίου από την Κάτια Χαραλαμπάκη - ψυχίατρος, συντονίστρια διευθύντρια Μ.Ο.Θ., Ψυχιατρικό Νοσοκομείο

Συνέντευξη των συγγραφέων στο Booksitting:«Το όριο εκτός από σημείο διαχωρισμού είναι και το σημείο επαφής»

ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ

Νομινέ, Μπερνάρ [Bernard Nominé]
Ένα ψυχαναλυτικό δοκίμιο για τον χρόνο. «Τι είναι λοιπόν ο χρόνος; Αν κανείς δεν μου θέτει το ερώτημα, ξέρω τι είναι. Αν όμως θελήσω να τον εξηγήσω σε κάποιον, δεν ξέρω τι να πω».

Ένα ψυχαναλυτικό δοκίμιο για τον χρόνο

«Τι είναι λοιπόν ο χρόνος; Αν κανείς δεν μου θέτει το ερώτημα, ξέρω τι είναι. Αν όμως θελήσω να τον εξηγήσω σε κάποιον, δεν ξέρω τι να πω».

Αυτό το κλασικό χωρίο του Αγίου Αυγουστίνου προηγείται του σχολιασμού που προτείνει για τους τρεις χρόνους τους οποίου η γραμματική μας απομονώνει ως παρόν, παρελθόν και μέλλον. Ακόμα κι όταν επικαλούμαστε το παρελθόν που δεν υπάρχει πλέον ή το μέλλον που δεν υπάρχει ακόμη, μιλάμε κατά τη διάρκεια του παρόντος ενός λέγειν. Εξού και η εύστοχη διάκριση που μας παρουσιάζει ο Άγιος Αυγουστίνος σε παρόν του παρελθόντος, παρόν του μέλλοντος και παρόν του παρόντος.

Αυτό το βιβλίο προτείνει μια γραφή αυτού του χρονικού κόμβου, σχεδιασμένου από τον Αυγουστίνο με τα εργαλεία που μας κληροδότησε ο Λακάν, για να περιχαράξουμε τη δομή που στοιχειοθετεί τον τρόπο που υπάρχει στον κόσμο το ομιλούν όν. Στο κέντρο αυτού του κόμβου τοποθετείται αυτό το περίφημο παρόν του παρόντος, αδιανόητο αντικείμενο στην καρδιά της ομιλίας. 

Το παρόν βιβλίο μπαίνει σε διάλογο με τον χρόνο που η κβαντική φυσική σχετικοποιεί καθώς και με τον υποκειμενικό χρόνο που η φιλοσοφία προσπαθεί να ορίσει. Επικεντρώνεται στην εμπειρία ομιλίας που είναι μια ψυχανάλυση και η οποία διατάσσεται με τρόπο που στέκεται στο παρόν του ελεύθερου συνειρμού. Απ’ αυτό το σημείο εκπηγάζει και η ιδέα να  αντιμετωπίσουμε τον χρόνο ως ένα αντικείμενο ίδιον του καθενός, το οποίο ορίζει τον τρόπο του είναι του, τον τρόπο του να αλλοτριώνεται ή να αποχωρίζεται από τον Άλλον, που τον εμψυχώνει στην επίσπευση, που δημιουργεί την αποτελεσματικότητα της πράξης του και που δίνει τις συντεταγμένες της ώρας της ώρας της επιθυμίας του.

Μετάφραση: Ιωάννα Βισβίκη, Όρσα Καμπέρου, Μαρία Κουκουμάκη, Πάνος Σερέτης, Αμαντέλα Σωτηροπούλου, Μάρα Τσιώλη, Γεωργία Χριστέλη

Επιμέλεια κειμένων: Μυρτώ Ταπεινού
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Νικολέττα Γεωργιάδου 
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Γεωργιάδου Νικολέττα

Πού μπορώ να το βρω;

ΤΑ 24 ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ - ΓΚΟΥΦΙ Α.: Ο ΣΚΥΛΟΣ ΕΜΨΥΧΩΤΗΣ, ΚΛΕΙΘΡΟΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΦΥΛΑΚΑΣ ΧΑΡΑΣ

Αργυροπούλου, Γιόλα
Ένας άνθρωπος μπορεί να σου ανοίξει πολλές πόρτες. Όπως και να σου κλείσει. Ένας σκύλος μπορεί να σου ανοίξει μόνο δύο. Αυτή της καρδιάς του. Και την άλλη. Της δικής σου. Αν καταδεχτείς έστω και για λίγο να ‘ντυθείς’ το βλέμμα του, θα συνειδητοποιήσεις πως και η πλέον ανεπαίσθητη ανάσα βιωμένης στιγμής αποτελεί μια αναγκαία στροφή στην κωδικοποιημένη κλειδαριά του σύμπαντος. Κι ακόμα, πως ο ομφάλιος λώρος της ανθρωπότητας είναι αφύσικο ν’ αποκοπεί από την ΑΓΑΠΗ, κλειδί των πάντων.

Ένας άνθρωπος μπορεί να σου ανοίξει πολλές πόρτες.
Όπως και να σου κλείσει. Ένας σκύλος μπορεί να σου
ανοίξει μόνο δύο. Αυτή της καρδιάς του. Και την άλλη.
Της δικής σου. Αν καταδεχτείς έστω και για λίγο να ‘ντυθείς’
το βλέμμα του, θα συνειδητοποιήσεις πως και η
πλέον ανεπαίσθητη ανάσα βιωμένης στιγμής αποτελεί
μια αναγκαία στροφή στην κωδικοποιημένη κλειδαριά
του σύμπαντος. Κι ακόμα, πως ο ομφάλιος λώρος της
ανθρωπότητας είναι αφύσικο ν’ αποκοπεί από την ΑΓΑΠΗ,
κλειδί των πάντων.

Η Goufi A. –μίξη λυκόσκυλου με κόλεϊ– γεννήθηκε κάπου στα σύνορα Παλαιού Ψυχικού με Γαλάτσι. Προφανώς γι’ αυτό, αγαπημένα της στέκια υπήρξαν τα Νταμάρια, τα παρκάκια εκεί γύρω και το άλσος που φιλοξενεί το γήπεδο τένις απέναντι από το Αρσάκειο. Ένα παγωμένο πρωί, μετά από μια νύχτα βασανιστικών για κείνη πυροτεχνημάτων, εμφανίστηκε φοβισμένη σε μια πιλοτή, αγνοώντας πως σύντομα θα... μετακόμιζε λίγους ορόφους επάνω για να γνωρίσει έναν ‘μαλλιαρό αρκούδο’ που δεν αποχωρίστηκε ποτέ. Εδώ, που θα έπαιζε τα αγαπημένα της παιχνίδια, ‘Γάτα, τώρα θα σου δείξω εγώ’ και ‘Να τα, τα βρήκα τα κλειδιά’, ενώ θα άκουγε το αγαπημένο της τραγούδι, το ‘Le Beruit’ της Fairuz. Αυτό που ασκούσε τέτοια δύναμη επάνω της, ώστε να σχηματίζονται μικρές λιμνούλες στα μελιά, λυπημένα της μάτια. Η Goufi A. έζησε τρεις συγκλονιστικούς έρωτες. Με τον μάγκα Ρόκι, πίτμπουλ που ‘καθάριζε’ πάντα για πάρτη της, τον κοσμοπολίτη Κάσπερ, γκόλντεν ριτρίβερ που τη μύησε στην όπερα και τις άριες, και τον υπέργηρο σήμερα και με μια ελαφρά αναπηρία στο πόδι, ευγενή δανδή Μάρκο, που η περήφανη κυνηγετική του ράτσα τον έκανε περιζήτητο στα ‘κορίτσια της γειτονιάς’. Αποφοίτησε με άριστα τη Μεγάλη του Δρόμου Σχολή, χωρίς ποτέ να αναγνωρίσει ‘ιδιοκτήτη’ ή ‘αφεντικό’, μα αγκαλιάζοντας ανελλιπώς την κηδεμόνα της. Τα ‘24 κλειδιά της ζωής’ είναι η πρώτη και... τελευταία της συγγραφική προσπάθεια, καθώς κατά τη διάρκεια της συγγραφής, ‘Ο σκύλος, εμψυχωτής, κλειθροποιός και φύλακας χαράς’ ‘υιοθετήθηκε’ από τα σύννεφα. Το παρόν βιβλίο και το site www.skilosstodromo.gr ήταν η τελευταία της επιθυμία.

Μέρος των εσόδων του βιβλίου θα δοθεί στην Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία. 

Πού μπορώ να το βρω;

Κριτική προσέγγιση- Ειρήνη-Βαρβάρα Λαγουβάρδου (Ψυχολόγος-Συγγραφέας)
Κριτική-Άποψη από Χ. Κουρουπάκη για το βιβλίο "Τα 24 κλειδιά της ζωής"
ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ - Συνέντευξη με την Γιόλα Αργυροπούλου
-
 Κριτική της Κατερίνας Σιδέρη στο vivlio-life

 

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ + ΗΘΙΚΗ / ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ

Χαζίρογλου, Λεωνίδας
Οι περισσότερες προσεγγίσεις (αν όχι όλες) φαίνονται εκ πρώτης όψεως ελκυστικές και πολλά υποσχόμενες. Ενδελεχής μελέτη τους, ωστόσο, τις καθιστά δυσλειτουργικές στην υλοποίηση και εφαρμογή τους, καθώς τα πλεονεκτήματα της μιας συνιστούν μειονεκτήματα της άλλης.

Ο Λεωνίδας Χαζίρογλου, ψυχολόγος στο δημόσιο σύστημα υγείας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ηθική, ιχνηλατεί με το παρόν βιβλίο τη δυνατότητα μιας βιώσιμης και πρακτικά εφαρμόσιμης θεωρίας περί της ηθικής υπόστασης των μη ανθρώπινων έμβιων όντων - ένα ζήτημα δύσκολο και ελάχιστα καλυμμένο στην ελληνική βιβλιογραφία.

Όπως τονίζει, οι περισσότερες έως τώρα προσεγγίσεις (αν όχι όλες) φαίνονται εκ πρώτης όψεως ελκυστικές και πολλά υποσχόμενες. Ενδελεχής μελέτη τους, ωστόσο, τις καθιστά δυσλειτουργικές στην υλοποίηση και εφαρμογή τους, καθώς τα πλεονεκτήματα της μιας συνιστούν μειονεκτήματα της άλλης.

Το γεγονός ότι δεν μπορούμε να λύσουμε αυτό το πρόβλημα λογικά, δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι πρέπει να μένουμε άπραγοι. Πρέπει να διαλέξουμε, έχοντας επίγνωση ότι διαλέγουμε τρόπον τινά αυθαίρετα, δηλαδή όχι καθολικά και ούτε απολύτως ορθολογικά. Διότι το ζήτημα, τελικά, δεν είναι εάν τα ζώα έχουν ηθικά δικαιώματα, καθώς τα ίδια δεν μπορούν να προχωρήσουν στην άσκηση των δικαιωμάτων αυτών. Το ερώτημα που τίθεται, είναι εάν ο κοινωνικός άνθρωπος είναι διατεθειμένος να εφαρμόσει τις όποιες ηθικές υποχρεώσεις υπάρχουν απέναντί τους.

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

ΜΕΡΟΣ Α: Βασικές έννοιες και ορισμοί. Ιστορική αναδρομή

Α.1: Ηθική και περιβαλλοντική ηθική

1. Ορισμός της ηθικής

2. Η περιβαλλοντική ηθική

Α.2: Σύντομη ιστορική αναδρομή

1. Η σκέψη στην ελληνική αρχαιότητα

2. Στοιχεία από την Παλαιά Διαθήκη

3. Μεσαίωνας και Νεότεροι Χρόνοι

4. Σύγχρονοι θεωρητικοί υπέρ των δικαιωμάτων των ζώων

5. Ηθική υπόσταση και εγγενής (απόλυτη) αξία

6. Ηθική υπόσταση και χρηστική (εργαλειακή) αξία

7. Ο άνθρωπος ως ηθικό υποκείμενο

8. Η φυσιοκρατική πλάνη

 

ΜΕΡΟΣ Β: Θεωρητικές προσεγγίσεις. Eπεξήγηση και κριτική των θεωριών

Β.1: Η θεωρία του ωφελιμισμού και η ευημερία των ζώων

1. Οι απαρχές του ωφελιμισμού

2. Ευαισθησία και ηθική υπόσταση

3. Ίση θεώρηση συμφερόντων στις ευαίσθητες υπάρξεις

4. Τα ζώα ως μέσο σίτισης των ανθρώπων

5. Σπισισμός ή ρατσισμός των ειδών

6. Ηθικός ορισμός του προσώπου

7. Η έννοια του βιολογικού έναντι του ηθικού ορισμού του ανθρώπου· οριακές περιπτώσεις

8. Η ηθική υπόσταση των «ευαίσθητων» όντων & των «προσώπων»

Β.2: Η θεωρία της δεοντολογίας για τα δικαιώματα των ζώων

1. Ορισμός

2. Η θεωρία του Tom Regan· ο φορέας ζωής

3. Η θεωρία της διασφάλισης συμφερόντων του Taylor

Β.3: Περί της ηθικής υπόστασης ζώων και ανθρώπων

1. Θεωρία της ευλάβειας για τη ζωή

2. Θεωρία συμβολαίου

3. Θεωρία του κοινωνικού δεσμού

4. Ρατσισμός των ειδών ή ανθρώπινος σωβινισμός

5. Θεωρία της κοινωνικής σταθερότητας

6. Θεωρία της φυλογενετικής ιεραρχίας

 

ΜΕΡΟΣ Γ: Περιφερειακά θέματα με κεντρικό ρόλο

Γ.1: Ψυχική κατάσταση των μη ανθρώπινων έμβιων όντων

1. Προϋποθέσεις ψυχικής ζωής

2. Αντίληψη της απειλής

3. Βιώνουν πόνο και οδύνη τα μη ανθρώπινα έμβια όντα;

4. Τα έμβια όντα μπροστά στον θάνατο

Γ.2: Βιολογικές και πολιτισμικές παράμετροι σε σχέση με τα ζώα συντροφιάς

1. Το φαινόμενο των ουσιών τύπου ωκυτοκίνης

2. Το φαινόμενο του καρνισμού

3. Το φαινόμενο του ανθρωπομορφισμού

4. Είναι τα δικαιώματα των ζώων απόρροια της περιγραφής των προηγούμενων τριών φαινομένων;

 

ΜΕΡΟΣ Δ: Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα. Επίλογος.

1. Ο προφανής προβληματισμός

2. Άνθρωπος, το ευφυέστερο ζώο

3. Τελικά, υπάρχει βιώσιμη και πρακτικά εφαρμόσιμη θεωρία περί της ηθικής υπόστασης των μη ανθρώπινων έμβιων όντων;

 

ΜΕΡΟΣ Ε: Παραρτήματα. Βιβλιογραφία & Αρθρογραφία

Παρ. Ι: Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων

Παρ. IΙ: Η ιστορία του πρώτου σκύλου σε τροχιά γύρω από τη Γη

Βιβλιογραφία - Αρθρογραφία

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΞΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ζάννης, Παναγιώτης
Η Βουλή της Κοινωνίας των Πολιτών και το Μανιφέστο των Κοινωνιστών. Δύο μηχανισμοί που μπορούν οδηγήσουν στον ειρηνικό κοινωνιακό μετασχηματισμό, πέρα από τα ιδεολογικο-πολιτικά πρίσματα που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε. Καινοτομική είναι και η μέθοδος της συγγραφής, καθώς εννέα πρόσωπα από διαφορετικές επιστημονικές και ιδεολογικές αφετηρίες διατύπωσαν απόψεις και παρατηρήσεις. Βάσει αυτών σχεδιάστηκε η δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου. Όταν οι τρόποι που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε δεν προσφέρουν λύσεις, μήπως χρειάζεται να εξετάσουμε και κάποιους διαφορετικούς;

«Πρέπει να αλλάξουμε». Να μία φράση που μάλλον έχει ειπωθεί από τους περισσότερους Έλληνες. Το βιβλίο δείχνει έναν τρόπο και προτείνει μία διαφορετική κοινωνικο-πολιτική προσέγγιση για να αναμορφώσουμε τη ζωή μας διά σχεδιασμένων διεργασιών. Βασίζεται στη διάγνωση ότι οι χρόνιες παθογένειες της κοινωνίας μας οφείλονται κυρίως σε αντιλήψεις και νοοτροπίες που συνδιαμόρφωσαν την προβληματική πολιτική και τη στρεβλή οικονομική λειτουργία. Παρότι αυτή η προσέγγιση συχνά δεν συναντάται στη βιβλιογραφία, ωστόσο δεν είναι και η κύρια ιδιαιτερότητα του βιβλίου. Σχεδιάστηκαν και προτάθηκαν καινοτόμες λύσεις: Η Βουλή της Κοινωνίας των Πολιτών και το Μανιφέστο των Κοινωνιστών. Δύο μηχανισμοί που μπορούν οδηγήσουν στον ειρηνικό κοινωνιακό μετασχηματισμό, πέρα από τα ιδεολογικο-πολιτικά πρίσματα που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε. Καινοτομική είναι και η μέθοδος της συγγραφής, καθώς εννέα πρόσωπα από διαφορετικές επιστημονικές και ιδεολογικές αφετηρίες διατύπωσαν απόψεις και παρατηρήσεις. Βάσει αυτών σχεδιάστηκε η δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου. Όταν οι τρόποι που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε δεν προσφέρουν λύσεις, μήπως χρειάζεται να εξετάσουμε και κάποιους διαφορετικούς;

Πού μπορώ να το βρω;

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΘΕΙΟΥ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

Φαφουρτής, Πανίκκος
Η παρούσα μονογραφία στηρίζεται κατά πρώτο λόγο στο σωζόμενο συγγραφικό έργο του Σταγιρίτη και δευτερευόντως σε μεταγενέστερες ερμηνείες, οι οποίες λαμβάνονται υπόψη κυρίως σε αμφιλεγόμενα και δυσνόητα χωρία. Θέματα όπως η αιτιώδης φύση των θεϊκών αρχών, η περί νου θεωρία, η διασύνδεση θείου και φύσης καθώς και η μετοχή του ανθρώπου στο θείο διερευνώνται σε βάθος. Η έρευνα καταλήγει σε διαφωτιστικά συμπεράσματα που σε ορισμένα σημεία συμπίπτουν με προτάσεις-λύσεις σε τρέχουσες ερμηνευτικές αντιφάσεις και αγκυλώσεις, και ταυτόχρονα συνθέτουν μια συνεκτική και σφαιρική παρουσίαση της αριστοτελικής οντολογίας.

Η παρούσα μονογραφία στηρίζεται κατά πρώτο λόγο στο σωζόμενο συγγραφικό έργο του Σταγιρίτη και δευτερευόντως σε μεταγενέστερες ερμηνείες, οι οποίες λαμβάνονται υπόψη κυρίως σε αμφιλεγόμενα και δυσνόητα χωρία. Θέματα όπως η αιτιώδης φύση των θεϊκών αρχών, η περί νου θεωρία, η διασύνδεση θείου και φύσης καθώς και η μετοχή του ανθρώπου στο θείο διερευνώνται σε βάθος.

Η έρευνα καταλήγει σε διαφωτιστικά συμπεράσματα που σε ορισμένα σημεία συμπίπτουν με προτάσεις-λύσεις σε τρέχουσες ερμηνευτικές αντιφάσεις και αγκυλώσεις, και ταυτόχρονα συνθέτουν μια συνεκτική και σφαιρική παρουσίαση της αριστοτελικής οντολογίας.