Αν το καλοσκεφτείς, η μουσική είναι το κλειδί για όλες τις αναμνήσεις. Και τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς αυτήν. Από μια μουσική φράση σε μια ιστορική συναυλία στην Μπεζανσόν το 1950, μέχρι έναν ανώνυμο κλασσικό τραγουδιστή και μια άρια που εκτελέστηκε επεισοδιακά σ’ ένα επαρχιακό δημοτικό σχολείο στα χρόνια της δικτατορίας των συνταγματαρχών.
Θα έλεγε κανείς ότι μόνον η συναυλία είναι αληθινή. Και ότι
όλα τα άλλα είναι η αξίωση της μυθοπλασίας στο ψεύδος.
Όμως ακόμα κι αν η μνήμη δεν είναι πάντα επαληθεύσιμη,
πρέπει να την εμπιστευτείς. Ιδιαίτερα για να ξαναβρείς αυτά
που έρχονται από τις πιο δύσβατες περιοχές της. Όπως ο Τε-
νόρος δηλαδή.
Ο Λεωνίδας Γαμπέτας βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή της
ζωής του. Αστυνομικός άνευ χαρτοφυλακίου, παγιδευμένος
σ’ ένα παράξενο ταξίδι, μπερδεμένος με τις ιστορίες και τις
αναμνήσεις των άλλων, πασχίζει κι ο ίδιος να θυμηθεί. Πάντα
στη λεπτή γραμμή που χωρίζει τις αλήθειες και τα ψέματα.
Επιμέλεια κειμένων: Δήμητρα Καραναστάση
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Οι άνθρωποι, και οι κοινωνίες τους, αποφασίζουν και δρουν γενικά σε περιβάλλον ελλιπούς πληροφόρησης. Αυτό είναι ένα μόνιμο χαρακτηριστικό που οφείλεται στον ελλιπή και σχετικό τρόπο της ανθρώπινης γνώσης τόσο για το φυσικό όσο και για το κοινωνικό ή πολιτικό περιβάλλον. Η ανθρώπινη γνώση, αν και συνεχώς αυξανόμενη, ίσως ποτέ δεν θα κατορθώσει να έχει μια πλήρη και απόλυτη κατανόηση του περιβάλλοντός της. Εκείνο που είναι βέβαιο είναι πως τώρα δεν την έχει.
Το παραπάνω χαρακτηριστικό παίρνει μια ιδιαίτερα οξυμένη μορφή σε ζητήματα που αφορούν την πολιτική, είτε σε εθνικό είτε σε διεθνές επίπεδο, καθώς οργανωμένα συμφέροντα, ταξικά, ή κρατικά, συνειδητά αποκρύπτουν ή διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, διασπείροντας ψευδείς πληροφορίες μέσω των δικτύων προπαγάνδας και χειραγώγησης των πολιτών που διαθέτουν.
Επιμέλεια κειμένων: Δήμητρα Καραναστάση
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Το 692 μ.Χ., εν μέσω κοινωνικής και πολεμικής κρίσης, διεξάγεται μια ιδιότυπη Οικουμενική Σύνοδος στην πρωτεύουσα της βυζαντινής αυτοκρατορίας.
Ένας θίασος περιπλανιέται στις αχανείς εκτάσεις της χώρας, λατρεύοντας ως ίδιο πρόσωπο τον Χριστό και τον Διόνυσο. Η άμπελος, το κρασί που είναι το αίμα τους, η ανάστασή τους, ο κοινοτισμός που πρεσβεύουν δοξολογούνται ως μια κοινή θεολογία της ζωής και της φύσης. Οι θιασώτες, άλλοτε ως χορός σατύρων κι άλλοτε ως ιεραπόστολοι, ψάλλουν εύθυμες ιστορίες για τη γονιμότητα, γιορτάζουν τις συλλογικότητες, καταγγέλλουν την κοινωνική ανισότητα.
Κατά την ολοκλήρωση της Συνόδου, ένας εσωστρεφής μοναχός, με έντονο παρελθόν στην καταπολέμηση αιρέσεων, καλείται στην Κωνσταντινούπολη. Αναλαμβάνοντας μια ιερή αποστολή συμβολικού χαρακτήρα, παρασέρνεται σε μια περιπετειώδη εξερεύνηση της φύσης της Αλήθειας και του ανθρώπινου χρέους, ενώ την ίδια στιγμή παλεύει με τις αναμνήσεις και τις φωνές που τον περιτριγυρίζουν. Μέσα στις κοινωνικές και πολιτικές ανακατατάξεις και ταραχές στο μεταίχμιο δύο εποχών, διαχρονικές ιδέες όπως η κοινωνική συνοχή, η ατομική ευθύνη και η συλλογική ταυτότητα, τα ιερά σημαινόμενα, η αντίληψη του σώματος και τα όρια της εξουσίας γίνονται πεδίο μαχών ανάμεσα σε ανθρώπους και σε θεσμούς. Η ιστορία εξελίσσεται μέσα από αντιθέσεις – πολιτισμικές, φιλοσοφικές, κοινωνικές κι αισθητικές – που συναντιούνται.
Έτσι, σαν σε λαϊκό πανηγύρι, ο Ηράκλειτος συνδιαλέγεται με τα δημοτικά τραγούδια, το Όνομα του Ρόδου του Έκο με τις Βάκχες του Ευριπίδη, τα Ευαγγέλια με το γκροτέσκο. Τελικά, η αντιπαράθεση και η σύγκρουση δύο διαφορετικών κοσμοθεωριών θα συμπλεχθούν σαν μελετημένη, μυσταγωγική προσευχή βυζαντινών ψαλμωδών και σαν αρχαία ελληνική τραγωδία.
Επιμέλεια κειμένων: Γιώργος Πινακούλας
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Πέρασα όμορφα εκείνο το μεσημέρι! Την άκουγα να μιλάει, να γελάει χαρούμενη, να περιγράφει καταστάσεις από τη ζωή της, πλάκες που έκανε στο παρελθόν με τους φίλους της. Ήταν το κέντρο της παρέας. Παρ’ όλη την ιλαρότητα όμως που χαρακτήριζε την αφήγησή της, διέκρινα κι άλλα πράγματα στα μάτια της. Ένοιωθα πως η γυναίκα που είχα μπροστά μου είχε κι άλλα πράγματα να πει πέρα απ’ τις πλάκες. Την κοίταζα και σκεφτόμουν πόσο όμορφη πρέπει να υπήρξε στα νιάτα της και πόσο γεμάτη ενέργεια και ζωή. Θα ήθελα να την είχα γνωρίσει νωρίτερα. Αποφασίσαμε να ξαναβρεθούμε στο σπίτι μου αυτή τη φορά. Χρωστούσα ένα τραπέζωμα και γω. Και βρεθήκαμε. Ήρθε η Ματούλα, ο Παναγιώτης ο Γεροδήμος, ο Γιώργος ο Βογιατζής και η Ντιάνα. Μια όμορφη παρέα. Η Ματούλα άρχισε πάλι να περιγράφει με τον γλαφυρό της τρόπο ιστορίες και πλάκες απ’ το παρελθόν. Την άκουγα και μια τρελή ιδέα ήρθε και καρφώθηκε στο κεφάλι μου. Ίσως γιατί με κοίταζε έντονα την ώρα που μιλούσε, ίσως γιατί ένοιωθα πως κάτι παραπάνω ήθελε να μου πει πέρα από τις πλάκες που περιέγραφε, σκεφτόμουν πως όλα αυτά έπρεπε με κάποιον τρόπο να καταγραφούν. Και τι καλύτερο από ένα βιβλίο! Δε θυμάμαι ποια από τις δυο το πρότεινε πρώτη! Εκείνη; Εγώ; Δεν έχει σημασία! Σημασία έχει πως επικοινωνήσαμε μ’ ένα τρόπο μοναδικό! Θέλεις πράγματι τη ρώτησα; Ναι, μου απάντησε και δε χρειάστηκε να πούμε τίποτα άλλο.
Επιμέλεια κειμένων: Δήμητρα Καραναστάση
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Το -1 TRANSITION αποτελεί
το πρώτο βιβλίο μιας
«Διλογίας της Μετάβασης»
[θα ακολουθήσει το TRANSITION].
Το κοινωνικό υποκείμενο είναι
συγχρόνως φορέας της ιστορικότητας της
εποχής του, αλλά και φορέας
ιστοριών και αναστοχασμού της φύσης του.
Κινείται σε διάφορα περιβάλλοντα,
εργασιακά, φιλικά, ερωτικά, νιώθοντας
βαθιά τη ζύμωση των κοινωνικο-πολιτικών
ανακατατάξεων, την παγκόσμια
«κατάσταση των πραγμάτων» ενώ πασχίζει
να κρατήσει την αυτοτέλειά του
με μια διαρκώς ενεργή κριτική στάση.
Στο ποιητικό σύμπαν της συλλογής,
η φύση είναι παρούσα με ζώα/φυτά
που νιώθουν και διεκδικούν τον χώρο
και την προσοχή μας,
ενώ ο Άλλος, άλλοτε φίλιος,
κι άλλοτε ενάντιος,
είναι ένα μόνιμο σημείο αναφοράς
Επιμέλεια κειμένων: Καρίνα Βέρδη
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman
- Για το βιβλίο γράφει η Χρύσα Νικολάκη