Filter by:

Clear All
Min: 0,00€ Max: 18,00€
0 18

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Προβολή ως Πλέγμα Λίστα
Ταξινόμηση ανά
Εμφάνιση ανά σελίδα

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΠΕΡΒΑΣΗΣ ΤΗΣ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ & ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ

Συλλογικό
Τι πρέπει να κάνουμε; Ο Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης & Έρευνας, με τις επεξεργασίες του και ιδιαίτερα τη διοργάνωση των ετήσιων επιστημονικών συνεδρίων τα τελευταία χρόνια, συνέβαλε στη θεωρητική θεμελίωση της εναλλακτικής πρότασης για φιλολαϊκή έξοδο από την κρίση και την ομηρία του ευρώ, και για ανάκτηση πρώτα απ' όλα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Ειδικότερα το τελευταίο διεθνές συνέδριο με θέμα “Προϋποθέσεις Υπέρβασης της Λιτότητας και της Επιτροπείας” που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2018 και παρουσιάζουμε σε αυτή την έκδοση, αποτελεί συγκεκριμένη προσπάθεια χάραξης του οδικού χάρτη της εναλλακτικής πολιτικής.

Κατά την τελευταία δεκαετία, διαπιστώνεται μια διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ελλάδας, το κόστος της οποίας καλείται να πληρώσει ο ελληνικός λαός.

Οι κυβερνήσεις των ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο διάστημα 2010-15 εφάρμοσαν με διάφορα σχήματα “συνεργασίας” δύο μνημόνια, υπό τις επιταγές και οδηγίες της υπερεθνικής τρόικας ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ και τη στήριξη των εγχώριων δυνάμεων της άρχουσας τάξης, με συνέπεια την οικονομική κατάρρευση της χώρας (μεγάλη μείωση ΑΕΠ, εκρηκτική ανεργία και φτωχοποίηση του λαού). Δυστυχώς, οι ελπίδες για ανατροπή της κατάστασης στις εκλογές του 2015 διαψεύστηκαν – σε λιγότερο από έξι μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, καταπατώντας τις διακηρυγμένες δεσμεύσεις για κατάργηση της λιτότητας και προώθηση προγράμματος παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, άλλαξε πορεία ευθυγραμμιζόμενη με τις απαιτήσεις της ξενόφερτης τρόικας και της ντόπιας ολιγαρχίας.

Τι πρέπει να κάνουμε; Ο Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης & Έρευνας, με τις επεξεργασίες του και ιδιαίτερα τη διοργάνωση των ετήσιων επιστημονικών συνεδρίων τα τελευταία χρόνια, συνέβαλε στη θεωρητική θεμελίωση της εναλλακτικής πρότασης για φιλολαϊκή έξοδο από την κρίση και την ομηρία του ευρώ, και για ανάκτηση πρώτα απ' όλα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Ειδικότερα το τελευταίο διεθνές συνέδριο με θέμα Προϋποθέσεις Υπέρβασης της Λιτότητας και της Επιτροπείας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2018 και παρουσιάζουμε σε αυτή την έκδοση, αποτελεί συγκεκριμένη προσπάθεια χάραξης του οδικού χάρτη της εναλλακτικής πολιτικής.

Εισηγητές - συντελεστές έκδοσης:

Νίκος Χουντής, Κατερίνα Σηφάκη, Said Gafurov, Νίκος Στραβελάκης, Γιάννης Τόλιος, Μαριάννα Τσίχλη, Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, Δημήτρης Καλτσώνης, Παύλος Δερμενάκης, Θοδωρής Παπαδόπουλος, Ηλίας Νικολόπουλος, Γιάννης Δούκας, Ulrike Eifle, Γιώργος Χαρίσης, Δημήτρης Σαραφιανός, Σαράντος Αλεξανδρής, Πέτρος Μπαστέας, Χάρης Σμυρνιώτης, Γιάννης Σχίζας, Παντελής Βαϊνάς, Δημήτρης Κυπριώτης, Θανάσης Κανιάρης, Μιχάλης Ρίζος, Γιάννης Σηφακάκης, Βασίλης Λιόσης, Κώστας Παπουλής

ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ ΑΠΟ 21 ΓΕΝΑΡΗ

Πού μπορώ να το βρω;

ΕΥΡΩΖΩΝΗ, ΕΘΝΙΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ

Συλλογικό
Τριήμερο επιστημονικό συνέδριο ΜΑ.ΧΩ.ΜΕ. - GUE/NGL 15-17 Ιανουαρίου 2016

Ο "Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης και Έρευνας" (ΜΑΧΩΜΕ) και η Ευρωομάδα της GUE/NGL, επιδιώκοντας την αντικειμενική ενημέρωση του ελληνικού λαού, προχώρησε στις αρχές του 2016 στην διοργάνωση ειδικού επιστημονικού τριήμερου, με την συμμετοχή ελλήνων και ξένων επιστημόνων και πολιτικών προσώπων με στόχο: Πρώτον, την επιστημονική διερεύνηση των κυριότερων ζητημάτων της μετάβασης στο Εθνικό Νόμισμα. Δεύτερον, στην αποδόμηση των παγιδευτικών ερωτημάτων και "ψευτο-διλημμάτων" από τους εκπροσώπους των κυρίαρχων ελίτ και από κάθε είδους "παπαγαλάκια" εντός και εκτός της χώρας. Και τρίτον, την ανάδειξη των αναγκαίων μέτρων που απαιτούνται για τη μετάβαση στο Εθνικό Νόμισμα και την εξασφάλιση φιλολαϊκής-προοδευτικής εξόδου της χώρας από την κρίση.

 

Πού μπορώ να το βρω;

ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ

Ποζίδης, Χρήστος
Η Γλώσσα ως πεδίο πάλης. Μέσα στα λόγια μας φωλιάζουν, συνειδητά ή ασύνειδα, ιδέες αντικρουόμενες, επιθυμίες, σχέσεις ιεραρχίας ή τάσεις ισοπέδωσής της. Μέσα στις λέξεις, στην υφή και στο νόημα τους, συναντιούνται δύο κοσμοθεωρίες. Η εξουσιαστική, που θέλει τον κόσμο, την κοινωνία και τη γλώσσα ως συστήματα κλειστά, μη αναστρέψιμα ή εξελίξιμα για να παγιώσει την ισχύ της· από την άλλη, η δημώδης γλώσσα, θυμική, αυτοσχεδιαστική κι ελεύθερη που προκρίνει την εγγύτητα, τη διαρκή ευλυγισία κι εξέλιξη, την απτότητα και την αντίσταση στους θεσμικούς γλωσσικούς και νοηματικούς περιορισμούς. Στο Γλωσσικό Αντάρτικο, πέρα από τις δύο συγκρουόμενες κοσμοθεωρίες ανταμώνουν - μέσα στην ελαφρότητα και την ελευθερία που εμπεριέχει ο λαϊκός - λόγος ο Bakhtin, ο Άλκης Αλκαίος, ο Chomsky, ο Barthes, αλλά και χαρακτήρες του κουκλοθέατρου, ένας γλωσσολόγος που φλερτάρει, ένα παπάκι και τα συνθήματα των καταστασιακών…
Η Γλώσσα ως πεδίο πάλης. Μέσα στα λόγια μας φωλιάζουν, συνειδητά ή ασύνειδα, ιδέες αντικρουόμενες, επιθυμίες, σχέσεις ιεραρχίας ή τάσεις ισοπέδωσής της. Μέσα στις λέξεις, στην υφή και στο νόημα τους, συναντιούνται δύο κοσμοθεωρίες. Η εξουσιαστική, που θέλει τον κόσμο, την κοινωνία και τη γλώσσα ως συστήματα κλειστά, μη αναστρέψιμα ή εξελίξιμα για να παγιώσει την ισχύ της· από την άλλη, η δημώδης γλώσσα, θυμική, αυτοσχεδιαστική κι ελεύθερη που προκρίνει την εγγύτητα, τη διαρκή ευλυγισία κι εξέλιξη, την απτότητα και την αντίσταση στους θεσμικούς γλωσσικούς και νοηματικούς περιορισμούς.
Στο Γλωσσικό Αντάρτικο, πέρα από τις δύο συγκρουόμενες κοσμοθεωρίες ανταμώνουν - μέσα στην ελαφρότητα και την ελευθερία που εμπεριέχει ο λαϊκός - λόγος ο Bakhtin, ο Άλκης Αλκαίος, ο Chomsky, ο Barthes, αλλά και χαρακτήρες του κουκλοθέατρου, ένας γλωσσολόγος που φλερτάρει, ένα παπάκι και τα συνθήματα των καταστασιακών…
 

Πού μπορώ να το βρω;

 - Κριτική της Μάγδας Παπαδημητρίου-Σαμοθράκης

 Ο Χρήστος Ποζίδης μιλάει για το βιβλίο στην εκπομπή "Ντάμες Σπαθί" - Αθήνα 9,84

Κριτική για το βιβλίο από τον Αθανάσιο Δημ. Οικονόμου - Συγγραφέα, μεταφραστή

ΦΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Γραμμέλης, Θανάσης
Σύντομες αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, στις οποίες υπάρχει μέσα, η λέξη φάσμα.

Σύντομες αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, στις οποίες υπάρχει μέσα, η λέξη φάσμα.

Τελειώνοντας την διήγηση των Φασματικών Ιστοριών θα θέλαμε με συντομία να παραθέσουμε την έννοια τους, οι οποίες είναι αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, οι
οποίες περιέχουν τη λέξη φάσμα.
Επιπλέον, τιμώντας την μνήμη του συγγραφέα Θανάση Γραμμέλη, που απεβίωσε πριν την ολοκλήρωση της έκδοσης του παρόντος βιβλίου, ως οικογένεια του, θα θέλαμε να παραθέσουμε λίγες τελευταίες σκέψεις του στις ερωτήσεις που τού είχε κάνει ένας φίλος του.

Ποια ήταν η ανάγκη εσείς να το γράψετε κι εμείς να το διαβάσουμε ένα τέτοιο βιβλίο, εκτός από την ενημέρωση για αλλόκοτα που δεν γνωρίζουμε και μας κάνουν να ξεφεύγουμε;
Η ανάγκη να το γράψω, είναι ίδια με εκείνη που έχει ένας ζωγράφος να εκθέσει τα έργα του και ένας ποιητής να εκδώσει τα ποιήματά του. Είναι η ανάγκη να έλθεις σε επαφή με κόσμο, να του πεις και να σου πει. Να ανταλλάξεις απόψεις και γνώσεις όπως επίσης να δώσεις μια απάντηση τόσο στον εαυτόν σου, όσο και σε κάποιους που απαξιώνουν συγκεκριμένα θέματα, όταν μάλιστα τις περισσότερες φορές, κατακρίνουν, χωρίς να έχουν ασχοληθεί καθόλου με αυτά τα ζητήματα.
Γράφοντας ένα βιβλίο, λες αυτά που θέλεις να πεις, χωρίς να σε διακόπτει κανείς και έτσι έχεις την ευκαιρία να παραθέσεις απρόσκοπτα τις απόψεις σου για κάτι.

Ποια ήταν η δική σας ανάγκη να το διαβάσετε;
Σε όλη μου τη ζωή, διαβάζω κόπους άλλων. Συμμετέχω σε ένα τραπέζι που πάντα, κάποια άλλοι, μου προσφέρουν (πνευματική) τροφή. Το βλέπω σαν υποχρέωσή μου, να προσφέρω κι εγώ κάτι δικό μου.
Και για προσωπικούς λόγους. Να δώσω μια νοερή απάντηση σε πρόσωπα της ζωής μου, του παρελθόντος.
Ένας άλλος λόγος, είναι ότι προσπάθησα να δώσω έστω μια αμφιβολία σε εκείνους που αρνούνται κάθε τι που δεν ανήκει στον κόσμο τους και πιθανόν ένα έναυσμα να ασχοληθούν λίγο ή και περισσότερο με το σπουδαίο αυτό θέμα.

Φιλολογική επιμέλεια: Ρουμπελάκη Κλεάνθη
Εικονογραφήσεις: Νικολακοπούλου Περσεφόνη
Σχεδίαση εξωφύλλου: Εκδόσεις άπαρσις
Ηλεκτρονική σελιδοποίηση: Σαρειδάκης Γιώργος

Πού μπορώ να το βρω;

 

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΗΘΩΝΟΣ - Σχέση και διάσταση με τη σκέψη και το έργο των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας

Παπασημάκης, Δ. Ιωάννης
Η Θεολογία του Πλήθωνος, έξοχα ελληνική, φιλοσοφική και πολιτική, σηματοδοτεί έναν διαφορετικό δρόμο για την οργάνωση της κοινωνίας και τη νοηματοδότηση της ζωής. Ο φιλόσοφος του Μυστρά κατασκευάζει ένα θεολογικό και ταυτόχρονα οντολογικό σύστημα με σκοπό τη μεταφυσική θεμελίωση του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος, βασισμένο όχι στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια, όπως συμβαίνει στη Χριστιανική Πίστη, αλλά στον φυσικό λόγο. Θέτει, έτσι, τις ιδρυτικές αρχές μιας νέας πολιτείας, αρχές που πηγάζουν και βασίζονται στη δική του αντίληψη περί του θείου, απαιτούν μια νέα δόμηση του σύμπαντος, έχουν άξονα την ελληνική θρησκεία και στηρίζονται στις δυνάμεις του ανθρώπου. Ο συγγραφέας δεν εξετάζει τη σχέση των μεταφυσικών και οντολογικών αντιλήψεων του Πλήθωνος, μόνο με την ελληνική φιλοσοφία και το παγανιστικό αντιληπτικό σύμπαν. Επιπλέον, η πληθωνική σκέψη προσεγγίζεται εδώ υπό το φως των βασικών θέσεων των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας. Μέσα από την διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο ο Πλήθων χρησιμοποιεί και μεταλλάσσει εννοιακά τους πατερικούς όρους, το συγκεκριμένο έργο φέρνει στο φως τον διαρκή διάλογο του «έλληνα» στοχαστή και φιλοσόφου με την Ορθόδοξη Χριστιανική Θεολογία.
Σχέση και διάσταση με τη σκέψη και το έργο των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας
 
Η Θεολογία του Πλήθωνος, έξοχα ελληνική, φιλοσοφική και πολιτική, σηματοδοτεί έναν διαφορετικό δρόμο για την οργάνωση της κοινωνίας και τη νοηματοδότηση της ζωής. Ο φιλόσοφος του Μυστρά κατασκευάζει ένα θεολογικό και ταυτόχρονα οντολογικό σύστημα με σκοπό τη μεταφυσική θεμελίωση του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος, βασισμένο όχι στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια, όπως συμβαίνει στη Χριστιανική Πίστη, αλλά στον φυσικό λόγο. Θέτει, έτσι, τις ιδρυτικές αρχές μιας νέας πολιτείας, αρχές που πηγάζουν και βασίζονται στη δική του αντίληψη περί του θείου, απαιτούν μια νέα δόμηση του σύμπαντος, έχουν άξονα την ελληνική θρησκεία και στηρίζονται στις δυνάμεις του ανθρώπου.
Ο συγγραφέας δεν εξετάζει τη σχέση των μεταφυσικών και οντολογικών αντιλήψεων του Πλήθωνος, μόνο με την ελληνική φιλοσοφία και το παγανιστικό αντιληπτικό σύμπαν. Επιπλέον, η πληθωνική σκέψη προσεγγίζεται εδώ υπό το φως των βασικών θέσεων των Πατέρων της Ανατολικής Εκκλησίας. Μέσα από την διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο ο Πλήθων χρησιμοποιεί και μεταλλάσσει εννοιακά τους πατερικούς όρους, το συγκεκριμένο έργο φέρνει στο φως τον διαρκή διάλογο του «έλληνα» στοχαστή και φιλοσόφου με την Ορθόδοξη Χριστιανική Θεολογία.

Πρόλογος: ΒΑΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ-ΚΥΡΙΑΝΙΔΟΥ
Πρόεδρος Τμήματος Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α.

Επιμέλεια κειμένων: Βασίλης Καλαμαράς
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Εξώφυλλο: Ο Πλήθων στο γνωστό έργο του ζωγράφου Benozzo Gozzoli «Η Πομπή των Μάγων»
στο Palazzo Medici-Riccardi της Φλωρεντίας.

Πού μπορώ να το βρω;

 

Ο "ΤΙΜΑΙΟΣ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΣΤΗΝ "ΕΞΑΗΜΕΡΟ" ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Παπασημάκης, Δ. Ιωάννης
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.

Πρόλογος: ΒΑΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ-ΚΥΡΙΑΝΙΔΟΥ
Πρόεδρος Τμήματος Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α
.

Επιμέλεια κειμένων: Βασίλης Καλαμαράς
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Εξώφυλλο: Η «Δημιουργία του Αδάμ», νωπογραφία (16ου αιώνα) από τον Ιταλό Καλλιτέχνη, Μιχαήλ Άγγελο, τμήμα της οροφής της Cappella Sistina, στο Βατικανό.

Παρουσίαση του βιβλίου από τον Γιώργο Λεκάκη στο "Αρχείον Πολιτισμού"

Πού μπορώ να το βρω;