Filter by:

Clear All
Min: 0,00€ Max: 18,00€
0 18

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Προβολή ως Πλέγμα Λίστα
Ταξινόμηση ανά
Εμφάνιση ανά σελίδα

Ο "ΤΙΜΑΙΟΣ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΣΤΗΝ "ΕΞΑΗΜΕΡΟ" ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Παπασημάκης, Δ. Ιωάννης
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.

Πρόλογος: ΒΑΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ-ΚΥΡΙΑΝΙΔΟΥ
Πρόεδρος Τμήματος Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α
.

Επιμέλεια κειμένων: Βασίλης Καλαμαράς
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Εξώφυλλο: Η «Δημιουργία του Αδάμ», νωπογραφία (16ου αιώνα) από τον Ιταλό Καλλιτέχνη, Μιχαήλ Άγγελο, τμήμα της οροφής της Cappella Sistina, στο Βατικανό.

Παρουσίαση του βιβλίου από τον Γιώργο Λεκάκη στο "Αρχείον Πολιτισμού"

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ - ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗ

Aparicio, Sol
«Είμαστε αδέλφια με τον ασθενή μας στον βαθμό που, όπως και αυτός, είμαστε τέκνα του λόγου». Και δεν υπάρχει, λέει, «στο σημείο του πολιτισμού όπου βρισκόμαστε», παρά ο αναλυτικός λόγος για να δώσει την παρουσία του στη λέξη «αδελφός».
Επομένως, ο αναλυτικός δεσμός θα ήταν μία αδελφότητα λόγου. Πώς να το εννοήσουμε; Μπορούμε να πούμε ότι αναλυόμενος και αναλυτής είναι ο καθένας υποκείμενα του λόγου του Άλλου, που είναι το ασυνείδητο. Αλλά υπάρχει και κάτι παραπάνω: η ανάλυση θα τελέσει για τον έναν αυτό που ήδη πραγματοποίησε για τον άλλον, την έλευση του διαιρεμένου υποκειμένου, «αυτού του σχισμένου πράγματος».
Μπορούμε να πούμε ότι είμαστε τέκνα του αναλυτικού λόγου, λοιπόν. Η έκφραση κάνει να ακουστεί αυτό που έρχεται ως νέο, ως ανέκδοτο, χάρη σε μία ανάλυση. Δεν είναι κάτι το ένδοξο ή κάτι το αναγκαία ευτυχές, ή μπορεί και να είναι. Είναι το ίχνος που αφήνει η εμπειρία του ασυνείδητου και η γνώση που αυτή η εμπειρία επιφέρει, κάτι που κάνει τον κάθε αναλυόμενο κάτι άλλο πέρα από το παιδί του λόγου της μητέρας του και του πατέρα του. 
Ορίστε! Πιστεύω ότι πράγματι μπορούμε να το πούμε κάπως έτσι.
 
Απόσπασμα από το κείμενο
«Μεταβίβαση, δεσμός και αναλυτικός λόγος»



Επιμέλεια κειμένων: Μυρτώ Ταπεινού
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman