Filter by:

Clear All
Min: 0,00€ Max: 18,00€
0 18

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Προβολή ως Πλέγμα Λίστα
Ταξινόμηση ανά
Εμφάνιση ανά σελίδα

Η κβαντική για όλους

Ραπακούλιας, Δημήτριος

Στο βιβλίο αυτό εξηγώ όσο πιο απλά γίνεται την σημασία που
έχει η «επανάσταση της κβαντικής» για τον απλό πολίτη. Τι
συμπεράσματα πρέπει να ενσωματώσει στην κουλτούρα του,
στην φιλοσοφία του, στον τρόπο που αντιλαμβάνεται όσα
συμβαίνουν γύρω του.
Η Κβαντική ανατρέπει τις αντιλήψεις μας για την δομή της
ύλης, για την εξέλιξη, για τις αιτίες των φαινομένων. Μας
βοηθά να κατανοήσουμε φαινόμενα που παρατηρούμε κα-
θημερινά, όπως:
– γιατί τίποτα δεν γυρίζει πίσω; Ούτε οι γέροι ξανανιώνουν,
ούτε το κοτόπουλο ξαναγίνεται αυγό, ούτε το ποτάμι ανα-
στρέφεται.
– γιατί εμφανίζονται ξαφνικά απρόσμενα μικρόβια, νέα είδη
ζώων, καινούργιες ποικιλίες φυτών, πρωτότυπες ιδέες;
– γιατί ο κόσμος μας δεν είναι σταθερός, αλλά αλλάζει συνέ-
χεια (και θα καταρρεύσει...);

 

Επιμέλεια κειμένων: Αλεξάννα Τριανταφύλλου
Ηλεκτρ. επεξεργασία: Χάρης Παυλίτινας
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Κλειώ Ραπακούλια, Γεωργία Αλεβιζάκη
Επιμέλεια έκδοσης-παραγωγή: Ernesto N. Bauman

 

- Αρθρο για το βιβλίο στη σελίδα: physicsgg
- Γράφει ο Σίμος Καββαδίας στην «Κ» της Καθημερινής

 

Πού μπορώ να το βρω;

ΦΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Γραμμέλης, Θανάσης
Σύντομες αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, στις οποίες υπάρχει μέσα, η λέξη φάσμα.

Σύντομες αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, στις οποίες υπάρχει μέσα, η λέξη φάσμα.

Τελειώνοντας την διήγηση των Φασματικών Ιστοριών θα θέλαμε με συντομία να παραθέσουμε την έννοια τους, οι οποίες είναι αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, οι
οποίες περιέχουν τη λέξη φάσμα.
Επιπλέον, τιμώντας την μνήμη του συγγραφέα Θανάση Γραμμέλη, που απεβίωσε πριν την ολοκλήρωση της έκδοσης του παρόντος βιβλίου, ως οικογένεια του, θα θέλαμε να παραθέσουμε λίγες τελευταίες σκέψεις του στις ερωτήσεις που τού είχε κάνει ένας φίλος του.

Ποια ήταν η ανάγκη εσείς να το γράψετε κι εμείς να το διαβάσουμε ένα τέτοιο βιβλίο, εκτός από την ενημέρωση για αλλόκοτα που δεν γνωρίζουμε και μας κάνουν να ξεφεύγουμε;
Η ανάγκη να το γράψω, είναι ίδια με εκείνη που έχει ένας ζωγράφος να εκθέσει τα έργα του και ένας ποιητής να εκδώσει τα ποιήματά του. Είναι η ανάγκη να έλθεις σε επαφή με κόσμο, να του πεις και να σου πει. Να ανταλλάξεις απόψεις και γνώσεις όπως επίσης να δώσεις μια απάντηση τόσο στον εαυτόν σου, όσο και σε κάποιους που απαξιώνουν συγκεκριμένα θέματα, όταν μάλιστα τις περισσότερες φορές, κατακρίνουν, χωρίς να έχουν ασχοληθεί καθόλου με αυτά τα ζητήματα.
Γράφοντας ένα βιβλίο, λες αυτά που θέλεις να πεις, χωρίς να σε διακόπτει κανείς και έτσι έχεις την ευκαιρία να παραθέσεις απρόσκοπτα τις απόψεις σου για κάτι.

Ποια ήταν η δική σας ανάγκη να το διαβάσετε;
Σε όλη μου τη ζωή, διαβάζω κόπους άλλων. Συμμετέχω σε ένα τραπέζι που πάντα, κάποια άλλοι, μου προσφέρουν (πνευματική) τροφή. Το βλέπω σαν υποχρέωσή μου, να προσφέρω κι εγώ κάτι δικό μου.
Και για προσωπικούς λόγους. Να δώσω μια νοερή απάντηση σε πρόσωπα της ζωής μου, του παρελθόντος.
Ένας άλλος λόγος, είναι ότι προσπάθησα να δώσω έστω μια αμφιβολία σε εκείνους που αρνούνται κάθε τι που δεν ανήκει στον κόσμο τους και πιθανόν ένα έναυσμα να ασχοληθούν λίγο ή και περισσότερο με το σπουδαίο αυτό θέμα.

Φιλολογική επιμέλεια: Ρουμπελάκη Κλεάνθη
Εικονογραφήσεις: Νικολακοπούλου Περσεφόνη
Σχεδίαση εξωφύλλου: Εκδόσεις άπαρσις
Ηλεκτρονική σελιδοποίηση: Σαρειδάκης Γιώργος

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΤΑ 24 ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ - ΓΚΟΥΦΙ Α.: Ο ΣΚΥΛΟΣ ΕΜΨΥΧΩΤΗΣ, ΚΛΕΙΘΡΟΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΦΥΛΑΚΑΣ ΧΑΡΑΣ

Αργυροπούλου, Γιόλα
Ένας άνθρωπος μπορεί να σου ανοίξει πολλές πόρτες. Όπως και να σου κλείσει. Ένας σκύλος μπορεί να σου ανοίξει μόνο δύο. Αυτή της καρδιάς του. Και την άλλη. Της δικής σου. Αν καταδεχτείς έστω και για λίγο να ‘ντυθείς’ το βλέμμα του, θα συνειδητοποιήσεις πως και η πλέον ανεπαίσθητη ανάσα βιωμένης στιγμής αποτελεί μια αναγκαία στροφή στην κωδικοποιημένη κλειδαριά του σύμπαντος. Κι ακόμα, πως ο ομφάλιος λώρος της ανθρωπότητας είναι αφύσικο ν’ αποκοπεί από την ΑΓΑΠΗ, κλειδί των πάντων.

Ένας άνθρωπος μπορεί να σου ανοίξει πολλές πόρτες.
Όπως και να σου κλείσει. Ένας σκύλος μπορεί να σου
ανοίξει μόνο δύο. Αυτή της καρδιάς του. Και την άλλη.
Της δικής σου. Αν καταδεχτείς έστω και για λίγο να ‘ντυθείς’
το βλέμμα του, θα συνειδητοποιήσεις πως και η
πλέον ανεπαίσθητη ανάσα βιωμένης στιγμής αποτελεί
μια αναγκαία στροφή στην κωδικοποιημένη κλειδαριά
του σύμπαντος. Κι ακόμα, πως ο ομφάλιος λώρος της
ανθρωπότητας είναι αφύσικο ν’ αποκοπεί από την ΑΓΑΠΗ,
κλειδί των πάντων.

Η Goufi A. –μίξη λυκόσκυλου με κόλεϊ– γεννήθηκε κάπου στα σύνορα Παλαιού Ψυχικού με Γαλάτσι. Προφανώς γι’ αυτό, αγαπημένα της στέκια υπήρξαν τα Νταμάρια, τα παρκάκια εκεί γύρω και το άλσος που φιλοξενεί το γήπεδο τένις απέναντι από το Αρσάκειο. Ένα παγωμένο πρωί, μετά από μια νύχτα βασανιστικών για κείνη πυροτεχνημάτων, εμφανίστηκε φοβισμένη σε μια πιλοτή, αγνοώντας πως σύντομα θα... μετακόμιζε λίγους ορόφους επάνω για να γνωρίσει έναν ‘μαλλιαρό αρκούδο’ που δεν αποχωρίστηκε ποτέ. Εδώ, που θα έπαιζε τα αγαπημένα της παιχνίδια, ‘Γάτα, τώρα θα σου δείξω εγώ’ και ‘Να τα, τα βρήκα τα κλειδιά’, ενώ θα άκουγε το αγαπημένο της τραγούδι, το ‘Le Beruit’ της Fairuz. Αυτό που ασκούσε τέτοια δύναμη επάνω της, ώστε να σχηματίζονται μικρές λιμνούλες στα μελιά, λυπημένα της μάτια. Η Goufi A. έζησε τρεις συγκλονιστικούς έρωτες. Με τον μάγκα Ρόκι, πίτμπουλ που ‘καθάριζε’ πάντα για πάρτη της, τον κοσμοπολίτη Κάσπερ, γκόλντεν ριτρίβερ που τη μύησε στην όπερα και τις άριες, και τον υπέργηρο σήμερα και με μια ελαφρά αναπηρία στο πόδι, ευγενή δανδή Μάρκο, που η περήφανη κυνηγετική του ράτσα τον έκανε περιζήτητο στα ‘κορίτσια της γειτονιάς’. Αποφοίτησε με άριστα τη Μεγάλη του Δρόμου Σχολή, χωρίς ποτέ να αναγνωρίσει ‘ιδιοκτήτη’ ή ‘αφεντικό’, μα αγκαλιάζοντας ανελλιπώς την κηδεμόνα της. Τα ‘24 κλειδιά της ζωής’ είναι η πρώτη και... τελευταία της συγγραφική προσπάθεια, καθώς κατά τη διάρκεια της συγγραφής, ‘Ο σκύλος, εμψυχωτής, κλειθροποιός και φύλακας χαράς’ ‘υιοθετήθηκε’ από τα σύννεφα. Το παρόν βιβλίο και το site www.skilosstodromo.gr ήταν η τελευταία της επιθυμία.

Μέρος των εσόδων του βιβλίου θα δοθεί στην Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία. 

Πού μπορώ να το βρω;

Κριτική προσέγγιση- Ειρήνη-Βαρβάρα Λαγουβάρδου (Ψυχολόγος-Συγγραφέας)
Κριτική-Άποψη από Χ. Κουρουπάκη για το βιβλίο "Τα 24 κλειδιά της ζωής"
ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ - Συνέντευξη με την Γιόλα Αργυροπούλου
-
 Κριτική της Κατερίνας Σιδέρη στο vivlio-life

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΞΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ζάννης, Παναγιώτης
Η Βουλή της Κοινωνίας των Πολιτών και το Μανιφέστο των Κοινωνιστών. Δύο μηχανισμοί που μπορούν οδηγήσουν στον ειρηνικό κοινωνιακό μετασχηματισμό, πέρα από τα ιδεολογικο-πολιτικά πρίσματα που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε. Καινοτομική είναι και η μέθοδος της συγγραφής, καθώς εννέα πρόσωπα από διαφορετικές επιστημονικές και ιδεολογικές αφετηρίες διατύπωσαν απόψεις και παρατηρήσεις. Βάσει αυτών σχεδιάστηκε η δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου. Όταν οι τρόποι που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε δεν προσφέρουν λύσεις, μήπως χρειάζεται να εξετάσουμε και κάποιους διαφορετικούς;

«Πρέπει να αλλάξουμε». Να μία φράση που μάλλον έχει ειπωθεί από τους περισσότερους Έλληνες. Το βιβλίο δείχνει έναν τρόπο και προτείνει μία διαφορετική κοινωνικο-πολιτική προσέγγιση για να αναμορφώσουμε τη ζωή μας διά σχεδιασμένων διεργασιών. Βασίζεται στη διάγνωση ότι οι χρόνιες παθογένειες της κοινωνίας μας οφείλονται κυρίως σε αντιλήψεις και νοοτροπίες που συνδιαμόρφωσαν την προβληματική πολιτική και τη στρεβλή οικονομική λειτουργία. Παρότι αυτή η προσέγγιση συχνά δεν συναντάται στη βιβλιογραφία, ωστόσο δεν είναι και η κύρια ιδιαιτερότητα του βιβλίου. Σχεδιάστηκαν και προτάθηκαν καινοτόμες λύσεις: Η Βουλή της Κοινωνίας των Πολιτών και το Μανιφέστο των Κοινωνιστών. Δύο μηχανισμοί που μπορούν οδηγήσουν στον ειρηνικό κοινωνιακό μετασχηματισμό, πέρα από τα ιδεολογικο-πολιτικά πρίσματα που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε. Καινοτομική είναι και η μέθοδος της συγγραφής, καθώς εννέα πρόσωπα από διαφορετικές επιστημονικές και ιδεολογικές αφετηρίες διατύπωσαν απόψεις και παρατηρήσεις. Βάσει αυτών σχεδιάστηκε η δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου. Όταν οι τρόποι που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε δεν προσφέρουν λύσεις, μήπως χρειάζεται να εξετάσουμε και κάποιους διαφορετικούς;

Πού μπορώ να το βρω;

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ + ΗΘΙΚΗ / ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ

Χαζίρογλου, Λεωνίδας
Οι περισσότερες προσεγγίσεις (αν όχι όλες) φαίνονται εκ πρώτης όψεως ελκυστικές και πολλά υποσχόμενες. Ενδελεχής μελέτη τους, ωστόσο, τις καθιστά δυσλειτουργικές στην υλοποίηση και εφαρμογή τους, καθώς τα πλεονεκτήματα της μιας συνιστούν μειονεκτήματα της άλλης.

Ο Λεωνίδας Χαζίρογλου, ψυχολόγος στο δημόσιο σύστημα υγείας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ηθική, ιχνηλατεί με το παρόν βιβλίο τη δυνατότητα μιας βιώσιμης και πρακτικά εφαρμόσιμης θεωρίας περί της ηθικής υπόστασης των μη ανθρώπινων έμβιων όντων - ένα ζήτημα δύσκολο και ελάχιστα καλυμμένο στην ελληνική βιβλιογραφία.

Όπως τονίζει, οι περισσότερες έως τώρα προσεγγίσεις (αν όχι όλες) φαίνονται εκ πρώτης όψεως ελκυστικές και πολλά υποσχόμενες. Ενδελεχής μελέτη τους, ωστόσο, τις καθιστά δυσλειτουργικές στην υλοποίηση και εφαρμογή τους, καθώς τα πλεονεκτήματα της μιας συνιστούν μειονεκτήματα της άλλης.

Το γεγονός ότι δεν μπορούμε να λύσουμε αυτό το πρόβλημα λογικά, δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι πρέπει να μένουμε άπραγοι. Πρέπει να διαλέξουμε, έχοντας επίγνωση ότι διαλέγουμε τρόπον τινά αυθαίρετα, δηλαδή όχι καθολικά και ούτε απολύτως ορθολογικά. Διότι το ζήτημα, τελικά, δεν είναι εάν τα ζώα έχουν ηθικά δικαιώματα, καθώς τα ίδια δεν μπορούν να προχωρήσουν στην άσκηση των δικαιωμάτων αυτών. Το ερώτημα που τίθεται, είναι εάν ο κοινωνικός άνθρωπος είναι διατεθειμένος να εφαρμόσει τις όποιες ηθικές υποχρεώσεις υπάρχουν απέναντί τους.

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

ΜΕΡΟΣ Α: Βασικές έννοιες και ορισμοί. Ιστορική αναδρομή

Α.1: Ηθική και περιβαλλοντική ηθική

1. Ορισμός της ηθικής

2. Η περιβαλλοντική ηθική

Α.2: Σύντομη ιστορική αναδρομή

1. Η σκέψη στην ελληνική αρχαιότητα

2. Στοιχεία από την Παλαιά Διαθήκη

3. Μεσαίωνας και Νεότεροι Χρόνοι

4. Σύγχρονοι θεωρητικοί υπέρ των δικαιωμάτων των ζώων

5. Ηθική υπόσταση και εγγενής (απόλυτη) αξία

6. Ηθική υπόσταση και χρηστική (εργαλειακή) αξία

7. Ο άνθρωπος ως ηθικό υποκείμενο

8. Η φυσιοκρατική πλάνη

 

ΜΕΡΟΣ Β: Θεωρητικές προσεγγίσεις. Eπεξήγηση και κριτική των θεωριών

Β.1: Η θεωρία του ωφελιμισμού και η ευημερία των ζώων

1. Οι απαρχές του ωφελιμισμού

2. Ευαισθησία και ηθική υπόσταση

3. Ίση θεώρηση συμφερόντων στις ευαίσθητες υπάρξεις

4. Τα ζώα ως μέσο σίτισης των ανθρώπων

5. Σπισισμός ή ρατσισμός των ειδών

6. Ηθικός ορισμός του προσώπου

7. Η έννοια του βιολογικού έναντι του ηθικού ορισμού του ανθρώπου· οριακές περιπτώσεις

8. Η ηθική υπόσταση των «ευαίσθητων» όντων & των «προσώπων»

Β.2: Η θεωρία της δεοντολογίας για τα δικαιώματα των ζώων

1. Ορισμός

2. Η θεωρία του Tom Regan· ο φορέας ζωής

3. Η θεωρία της διασφάλισης συμφερόντων του Taylor

Β.3: Περί της ηθικής υπόστασης ζώων και ανθρώπων

1. Θεωρία της ευλάβειας για τη ζωή

2. Θεωρία συμβολαίου

3. Θεωρία του κοινωνικού δεσμού

4. Ρατσισμός των ειδών ή ανθρώπινος σωβινισμός

5. Θεωρία της κοινωνικής σταθερότητας

6. Θεωρία της φυλογενετικής ιεραρχίας

 

ΜΕΡΟΣ Γ: Περιφερειακά θέματα με κεντρικό ρόλο

Γ.1: Ψυχική κατάσταση των μη ανθρώπινων έμβιων όντων

1. Προϋποθέσεις ψυχικής ζωής

2. Αντίληψη της απειλής

3. Βιώνουν πόνο και οδύνη τα μη ανθρώπινα έμβια όντα;

4. Τα έμβια όντα μπροστά στον θάνατο

Γ.2: Βιολογικές και πολιτισμικές παράμετροι σε σχέση με τα ζώα συντροφιάς

1. Το φαινόμενο των ουσιών τύπου ωκυτοκίνης

2. Το φαινόμενο του καρνισμού

3. Το φαινόμενο του ανθρωπομορφισμού

4. Είναι τα δικαιώματα των ζώων απόρροια της περιγραφής των προηγούμενων τριών φαινομένων;

 

ΜΕΡΟΣ Δ: Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα. Επίλογος.

1. Ο προφανής προβληματισμός

2. Άνθρωπος, το ευφυέστερο ζώο

3. Τελικά, υπάρχει βιώσιμη και πρακτικά εφαρμόσιμη θεωρία περί της ηθικής υπόστασης των μη ανθρώπινων έμβιων όντων;

 

ΜΕΡΟΣ Ε: Παραρτήματα. Βιβλιογραφία & Αρθρογραφία

Παρ. Ι: Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων

Παρ. IΙ: Η ιστορία του πρώτου σκύλου σε τροχιά γύρω από τη Γη

Βιβλιογραφία - Αρθρογραφία

 

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΠΕΡΒΑΣΗΣ ΤΗΣ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ & ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ

Συλλογικό
Τι πρέπει να κάνουμε; Ο Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης & Έρευνας, με τις επεξεργασίες του και ιδιαίτερα τη διοργάνωση των ετήσιων επιστημονικών συνεδρίων τα τελευταία χρόνια, συνέβαλε στη θεωρητική θεμελίωση της εναλλακτικής πρότασης για φιλολαϊκή έξοδο από την κρίση και την ομηρία του ευρώ, και για ανάκτηση πρώτα απ' όλα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Ειδικότερα το τελευταίο διεθνές συνέδριο με θέμα “Προϋποθέσεις Υπέρβασης της Λιτότητας και της Επιτροπείας” που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2018 και παρουσιάζουμε σε αυτή την έκδοση, αποτελεί συγκεκριμένη προσπάθεια χάραξης του οδικού χάρτη της εναλλακτικής πολιτικής.

Κατά την τελευταία δεκαετία, διαπιστώνεται μια διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ελλάδας, το κόστος της οποίας καλείται να πληρώσει ο ελληνικός λαός.

Οι κυβερνήσεις των ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο διάστημα 2010-15 εφάρμοσαν με διάφορα σχήματα “συνεργασίας” δύο μνημόνια, υπό τις επιταγές και οδηγίες της υπερεθνικής τρόικας ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ και τη στήριξη των εγχώριων δυνάμεων της άρχουσας τάξης, με συνέπεια την οικονομική κατάρρευση της χώρας (μεγάλη μείωση ΑΕΠ, εκρηκτική ανεργία και φτωχοποίηση του λαού). Δυστυχώς, οι ελπίδες για ανατροπή της κατάστασης στις εκλογές του 2015 διαψεύστηκαν – σε λιγότερο από έξι μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, καταπατώντας τις διακηρυγμένες δεσμεύσεις για κατάργηση της λιτότητας και προώθηση προγράμματος παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, άλλαξε πορεία ευθυγραμμιζόμενη με τις απαιτήσεις της ξενόφερτης τρόικας και της ντόπιας ολιγαρχίας.

Τι πρέπει να κάνουμε; Ο Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης & Έρευνας, με τις επεξεργασίες του και ιδιαίτερα τη διοργάνωση των ετήσιων επιστημονικών συνεδρίων τα τελευταία χρόνια, συνέβαλε στη θεωρητική θεμελίωση της εναλλακτικής πρότασης για φιλολαϊκή έξοδο από την κρίση και την ομηρία του ευρώ, και για ανάκτηση πρώτα απ' όλα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Ειδικότερα το τελευταίο διεθνές συνέδριο με θέμα Προϋποθέσεις Υπέρβασης της Λιτότητας και της Επιτροπείας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2018 και παρουσιάζουμε σε αυτή την έκδοση, αποτελεί συγκεκριμένη προσπάθεια χάραξης του οδικού χάρτη της εναλλακτικής πολιτικής.

Εισηγητές - συντελεστές έκδοσης:

Νίκος Χουντής, Κατερίνα Σηφάκη, Said Gafurov, Νίκος Στραβελάκης, Γιάννης Τόλιος, Μαριάννα Τσίχλη, Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, Δημήτρης Καλτσώνης, Παύλος Δερμενάκης, Θοδωρής Παπαδόπουλος, Ηλίας Νικολόπουλος, Γιάννης Δούκας, Ulrike Eifle, Γιώργος Χαρίσης, Δημήτρης Σαραφιανός, Σαράντος Αλεξανδρής, Πέτρος Μπαστέας, Χάρης Σμυρνιώτης, Γιάννης Σχίζας, Παντελής Βαϊνάς, Δημήτρης Κυπριώτης, Θανάσης Κανιάρης, Μιχάλης Ρίζος, Γιάννης Σηφακάκης, Βασίλης Λιόσης, Κώστας Παπουλής

ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ ΑΠΟ 21 ΓΕΝΑΡΗ

Πού μπορώ να το βρω;

ΗΣΥΧΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΝΟΥ, Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΡΙΝΖΑΪ ΖΕΝ

Taino, Engaku
Με λόγο άμεσο και αιχμηρό, ο Ε.Τ. αναλύει διεξοδικά το ρινζάι ζεν, απαντώντας σ' ένα ευρύ φάσμα ερωτήσεων που αφορούν τα θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξης. Διαχωρίζει το ζεν από τις σχολές αυτοβελτίωσης και ευεξίας, εξηγώντας πως στο ζεν δεν αναζητάμε το καλύτερο αλλά το απόλυτο. Ο ασκούμενος φιλοδοξεί να ζει το κάθε λεπτό, πράγμα που σημαίνει να ζει στην αιωνιότητα. Η άσκηση περιλαμβάνει, εκτός από το ζαζέν, και τη μελέτη των κοάν - παράδοξων ερωτήσεις και απαντήσεων για όλα τα σημαντικά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αποτελούν ένα τρόπο για να μας κάνουν να κατανοήσουμε ποια στάση να κρατήσουμε απέναντι σε όλες τις καταστάσεις. Είναι ένα σχολείο της ζωής.

Με λόγο άμεσο και αιχμηρό, ο Ε.Τ. αναλύει διεξοδικά το ρινζάι ζεν, απαντώντας σ' ένα ευρύ φάσμα ερωτήσεων που αφορούν τα θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξης. Διαχωρίζει το ζεν από τις σχολές αυτοβελτίωσης και ευεξίας, εξηγώντας πως στο ζεν δεν αναζητάμε το καλύτερο αλλά το απόλυτο.

Ο ασκούμενος φιλοδοξεί να ζει το κάθε λεπτό, πράγμα που σημαίνει να ζει στην αιωνιότητα. Η άσκηση περιλαμβάνει, εκτός από το ζαζέν, και τη μελέτη των κοάν - παράδοξων ερωτήσεις και απαντήσεων για όλα τα σημαντικά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αποτελούν ένα τρόπο για να μας κάνουν να κατανοήσουμε ποια στάση να κρατήσουμε απέναντι σε όλες τις καταστάσεις. Είναι ένα σχολείο της ζωής. 

Ο "ΤΙΜΑΙΟΣ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΣΤΗΝ "ΕΞΑΗΜΕΡΟ" ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Παπασημάκης, Δ. Ιωάννης
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.
Ο Τίμαιος, έργο φιλοσοφικό, αποτελεί προσπάθεια του Πλάτωνος για μελέτη του αισθητού σύμπαντος και του ανθρώπου. Ο Πλάτων κατασκευάζει ένα νέο είδος λόγου ανάμεσα στη γνώμη και την αλήθεια και αποφασίζει να μιλήσει για την προέλευση, δομή και συγκρότηση του κόσμου και του ανθρώπου, τη σχέση τους και το σκοπό της ύπαρξής τους. Ο Μέγας Βασίλειος, στη δική του προσπάθεια, σχολιάζει στην Ἑξαήμερο τα δεδομένα της Γένεσης, προχωρεί στην αποδοχή από τον πλατωνικό Τίμαιο όσων στοιχείων τον βοηθούν να εξελληνίσει την χριστιανική διδασκαλία και επιθυμεί να στηρίξει φιλοσοφικά την πίστη στην κατεύθυνση του «Θεού της αποκάλυψης» και της «ἐν Χριστῷ ζωῆς». Όμως δεν είναι διαφορετικές μόνο οι προθέσεις του αλλά και οι προϋποθέσεις. Ο Πλάτων παρά τις μεταφυσικές του παραδοχές θα μείνει ως γνήσιος φιλόσοφος στα όρια του λόγου, ενώ ο Μ. Βασίλειος θα μείνει πιστός σε μια «υπέρ τον λόγον» εξήγηση της προέλευσης και κατασκευής του κόσμου. Η θεολογία καταφεύγει στη φιλοσοφία και ο Μ. Βασίλειος φαίνεται να επηρεάζεται από τον πλατωνικό Τίμαιο στην εξήγηση της δομής, της τάξης και της αρμονίας του σύμπαντος, που έχει μαθηματική, λογική δομή. Ο Δημιουργός Θεός, είτε προσωποποιημένος στον Βασίλειο είτε απρόσωπος στον Πλάτωνα, ταυτίζεται με τον Λόγο. Η ελληνική φιλοσοφία επηρεάζει την χριστιανική θεολογία και ο Θεός-Λόγος της Ἑξαημέρου συναντά τον Θεό-Νου του πλατωνικού Τιμαίου.

Πρόλογος: ΒΑΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ-ΚΥΡΙΑΝΙΔΟΥ
Πρόεδρος Τμήματος Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α
.

Επιμέλεια κειμένων: Βασίλης Καλαμαράς
Ηλεκτρονική επεξεργασία: Νικολέττα Γεωργιάδου
Τεχνική επιμέλεια - παραγωγή: Ernesto N. Bauman
Εξώφυλλο: Η «Δημιουργία του Αδάμ», νωπογραφία (16ου αιώνα) από τον Ιταλό Καλλιτέχνη, Μιχαήλ Άγγελο, τμήμα της οροφής της Cappella Sistina, στο Βατικανό.

Παρουσίαση του βιβλίου από τον Γιώργο Λεκάκη στο "Αρχείον Πολιτισμού"

Πού μπορώ να το βρω;