Filter by:
Clear AllΣύντομες αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, στις οποίες υπάρχει μέσα, η λέξη φάσμα.
Τελειώνοντας την διήγηση των Φασματικών Ιστοριών θα θέλαμε με συντομία να παραθέσουμε την έννοια τους, οι οποίες είναι αφηγήσεις γεγονότων του παρελθόντος, οι
οποίες περιέχουν τη λέξη φάσμα.
Επιπλέον, τιμώντας την μνήμη του συγγραφέα Θανάση Γραμμέλη, που απεβίωσε πριν την ολοκλήρωση της έκδοσης του παρόντος βιβλίου, ως οικογένεια του, θα θέλαμε να παραθέσουμε λίγες τελευταίες σκέψεις του στις ερωτήσεις που τού είχε κάνει ένας φίλος του.
Ποια ήταν η ανάγκη εσείς να το γράψετε κι εμείς να το διαβάσουμε ένα τέτοιο βιβλίο, εκτός από την ενημέρωση για αλλόκοτα που δεν γνωρίζουμε και μας κάνουν να ξεφεύγουμε;
Η ανάγκη να το γράψω, είναι ίδια με εκείνη που έχει ένας ζωγράφος να εκθέσει τα έργα του και ένας ποιητής να εκδώσει τα ποιήματά του. Είναι η ανάγκη να έλθεις σε επαφή με κόσμο, να του πεις και να σου πει. Να ανταλλάξεις απόψεις και γνώσεις όπως επίσης να δώσεις μια απάντηση τόσο στον εαυτόν σου, όσο και σε κάποιους που απαξιώνουν συγκεκριμένα θέματα, όταν μάλιστα τις περισσότερες φορές, κατακρίνουν, χωρίς να έχουν ασχοληθεί καθόλου με αυτά τα ζητήματα.
Γράφοντας ένα βιβλίο, λες αυτά που θέλεις να πεις, χωρίς να σε διακόπτει κανείς και έτσι έχεις την ευκαιρία να παραθέσεις απρόσκοπτα τις απόψεις σου για κάτι.
Ποια ήταν η δική σας ανάγκη να το διαβάσετε;
Σε όλη μου τη ζωή, διαβάζω κόπους άλλων. Συμμετέχω σε ένα τραπέζι που πάντα, κάποια άλλοι, μου προσφέρουν (πνευματική) τροφή. Το βλέπω σαν υποχρέωσή μου, να προσφέρω κι εγώ κάτι δικό μου.
Και για προσωπικούς λόγους. Να δώσω μια νοερή απάντηση σε πρόσωπα της ζωής μου, του παρελθόντος.
Ένας άλλος λόγος, είναι ότι προσπάθησα να δώσω έστω μια αμφιβολία σε εκείνους που αρνούνται κάθε τι που δεν ανήκει στον κόσμο τους και πιθανόν ένα έναυσμα να ασχοληθούν λίγο ή και περισσότερο με το σπουδαίο αυτό θέμα.
Φιλολογική επιμέλεια: Ρουμπελάκη Κλεάνθη
Εικονογραφήσεις: Νικολακοπούλου Περσεφόνη
Σχεδίαση εξωφύλλου: Εκδόσεις άπαρσις
Ηλεκτρονική σελιδοποίηση: Σαρειδάκης Γιώργος
Ζούμε σε μια περίοδο αλλεπάλληλων και ανεπίλυτων κρίσεων που οδηγούν τόσο σε αποσύνθεση θεσμών και δομών, όσο και σε πιο βαθιά κρίση επιστημονικού υποδείγματος, πολιτισμού, αξιών και τρόπου ζωής.
Την οικονομική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο διαδέχθηκε η υγειονομική κρίση με την πανδημία, ενώ, κατόπιν ήρθε στο προσκήνιο η οικολογική κρίση, η προσφυγική κρίση και τέλος ο πόλεμος με την ενεργειακή κρίση. Σε αυτή τη δυναμική της κρισιακής συνθήκης τα διαφορετικά επίπεδα των κρίσεων αποτελούν τους επάλληλους κρίκους στην αλυσίδα της γενικευμένης αποσταθεροποίησης του κόσμου.
Μέσα στο πλαίσιο αυτής της συγκυρίας το βιβλίο αυτό καταρχάς αποτελεί μια προσπάθεια ενεργητικής αντίστασης και αμφισβήτησης απέναντι στο κυρίαρχο μεταμοντέρνο ισοπεδωτικό μοτίβο του «όλα επιτρέπονται» («Everything goes»).
Στο βιβλίο αυτό, για πρώτη φορά, καταγράφεται με ολιστικό τρόπο το κοινωνικό φαινόμενο των ναρκωτικών και της τοξικοεξάρτησης. Περιγράφεται η φιλοσοφία και μεθοδολογία των βασικών και δημόσιων προγραμμάτων απεξάρτησης, συντήρησης και υποκατάστασης, καθώς επίσης και η εξελικτική δυναμική και πορεία των Κέντρων Πρόληψης, που έχουν την δική τους προσέγγιση, φιλοσοφία και μεθοδολογία, καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από το έλλειμμα της θεσμικής τους αναγνώρισης.
Τίθεται σαν βασικός στόχος της Πρόληψης η Προαγωγή του Νοήματος Ζωής και προτείνεται μια Ολιστική, Ανθρωποκεντρική και Οικοσυστημική δυναμική προσέγγιση, ως προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των διαφόρων ειδών και τύπων εξαρτήσεων.
Έτσι το βιβλίο αυτό είναι, ταυτόχρονα, και ένα πρακτικό εγχειρίδιο χρήσης για τους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς επιστήμονες, (κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχιάτρους, στελέχη πρόληψης) αλλά και φοιτητές στο πεδίο της Πρόληψης των εξαρτήσεων, της Απεξάρτησης από τις ψυχοδραστικές ουσίες και της Κοινωνικής Επανένταξης.
Ένας άνθρωπος μπορεί να σου ανοίξει πολλές πόρτες.
Όπως και να σου κλείσει. Ένας σκύλος μπορεί να σου
ανοίξει μόνο δύο. Αυτή της καρδιάς του. Και την άλλη.
Της δικής σου. Αν καταδεχτείς έστω και για λίγο να ‘ντυθείς’
το βλέμμα του, θα συνειδητοποιήσεις πως και η
πλέον ανεπαίσθητη ανάσα βιωμένης στιγμής αποτελεί
μια αναγκαία στροφή στην κωδικοποιημένη κλειδαριά
του σύμπαντος. Κι ακόμα, πως ο ομφάλιος λώρος της
ανθρωπότητας είναι αφύσικο ν’ αποκοπεί από την ΑΓΑΠΗ,
κλειδί των πάντων.
Η Goufi A. –μίξη λυκόσκυλου με κόλεϊ– γεννήθηκε κάπου στα σύνορα Παλαιού Ψυχικού με Γαλάτσι. Προφανώς γι’ αυτό, αγαπημένα της στέκια υπήρξαν τα Νταμάρια, τα παρκάκια εκεί γύρω και το άλσος που φιλοξενεί το γήπεδο τένις απέναντι από το Αρσάκειο. Ένα παγωμένο πρωί, μετά από μια νύχτα βασανιστικών για κείνη πυροτεχνημάτων, εμφανίστηκε φοβισμένη σε μια πιλοτή, αγνοώντας πως σύντομα θα... μετακόμιζε λίγους ορόφους επάνω για να γνωρίσει έναν ‘μαλλιαρό αρκούδο’ που δεν αποχωρίστηκε ποτέ. Εδώ, που θα έπαιζε τα αγαπημένα της παιχνίδια, ‘Γάτα, τώρα θα σου δείξω εγώ’ και ‘Να τα, τα βρήκα τα κλειδιά’, ενώ θα άκουγε το αγαπημένο της τραγούδι, το ‘Le Beruit’ της Fairuz. Αυτό που ασκούσε τέτοια δύναμη επάνω της, ώστε να σχηματίζονται μικρές λιμνούλες στα μελιά, λυπημένα της μάτια. Η Goufi A. έζησε τρεις συγκλονιστικούς έρωτες. Με τον μάγκα Ρόκι, πίτμπουλ που ‘καθάριζε’ πάντα για πάρτη της, τον κοσμοπολίτη Κάσπερ, γκόλντεν ριτρίβερ που τη μύησε στην όπερα και τις άριες, και τον υπέργηρο σήμερα και με μια ελαφρά αναπηρία στο πόδι, ευγενή δανδή Μάρκο, που η περήφανη κυνηγετική του ράτσα τον έκανε περιζήτητο στα ‘κορίτσια της γειτονιάς’. Αποφοίτησε με άριστα τη Μεγάλη του Δρόμου Σχολή, χωρίς ποτέ να αναγνωρίσει ‘ιδιοκτήτη’ ή ‘αφεντικό’, μα αγκαλιάζοντας ανελλιπώς την κηδεμόνα της. Τα ‘24 κλειδιά της ζωής’ είναι η πρώτη και... τελευταία της συγγραφική προσπάθεια, καθώς κατά τη διάρκεια της συγγραφής, ‘Ο σκύλος, εμψυχωτής, κλειθροποιός και φύλακας χαράς’ ‘υιοθετήθηκε’ από τα σύννεφα. Το παρόν βιβλίο και το site www.skilosstodromo.gr ήταν η τελευταία της επιθυμία.
Μέρος των εσόδων του βιβλίου θα δοθεί στην Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία.
- Κριτική προσέγγιση- Ειρήνη-Βαρβάρα Λαγουβάρδου (Ψυχολόγος-Συγγραφέας)
- Κριτική-Άποψη από Χ. Κουρουπάκη για το βιβλίο "Τα 24 κλειδιά της ζωής"
- ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ - Συνέντευξη με την Γιόλα Αργυροπούλου
- Κριτική της Κατερίνας Σιδέρη στο vivlio-life
«Πρέπει να αλλάξουμε». Να μία φράση που μάλλον έχει ειπωθεί από τους περισσότερους Έλληνες. Το βιβλίο δείχνει έναν τρόπο και προτείνει μία διαφορετική κοινωνικο-πολιτική προσέγγιση για να αναμορφώσουμε τη ζωή μας διά σχεδιασμένων διεργασιών. Βασίζεται στη διάγνωση ότι οι χρόνιες παθογένειες της κοινωνίας μας οφείλονται κυρίως σε αντιλήψεις και νοοτροπίες που συνδιαμόρφωσαν την προβληματική πολιτική και τη στρεβλή οικονομική λειτουργία. Παρότι αυτή η προσέγγιση συχνά δεν συναντάται στη βιβλιογραφία, ωστόσο δεν είναι και η κύρια ιδιαιτερότητα του βιβλίου. Σχεδιάστηκαν και προτάθηκαν καινοτόμες λύσεις: Η Βουλή της Κοινωνίας των Πολιτών και το Μανιφέστο των Κοινωνιστών. Δύο μηχανισμοί που μπορούν οδηγήσουν στον ειρηνικό κοινωνιακό μετασχηματισμό, πέρα από τα ιδεολογικο-πολιτικά πρίσματα που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε. Καινοτομική είναι και η μέθοδος της συγγραφής, καθώς εννέα πρόσωπα από διαφορετικές επιστημονικές και ιδεολογικές αφετηρίες διατύπωσαν απόψεις και παρατηρήσεις. Βάσει αυτών σχεδιάστηκε η δομή και το περιεχόμενο του βιβλίου. Όταν οι τρόποι που έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε δεν προσφέρουν λύσεις, μήπως χρειάζεται να εξετάσουμε και κάποιους διαφορετικούς;
Ο Λεωνίδας Χαζίρογλου, ψυχολόγος στο δημόσιο σύστημα υγείας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ηθική, ιχνηλατεί με το παρόν βιβλίο τη δυνατότητα μιας βιώσιμης και πρακτικά εφαρμόσιμης θεωρίας περί της ηθικής υπόστασης των μη ανθρώπινων έμβιων όντων - ένα ζήτημα δύσκολο και ελάχιστα καλυμμένο στην ελληνική βιβλιογραφία.
Όπως τονίζει, οι περισσότερες έως τώρα προσεγγίσεις (αν όχι όλες) φαίνονται εκ πρώτης όψεως ελκυστικές και πολλά υποσχόμενες. Ενδελεχής μελέτη τους, ωστόσο, τις καθιστά δυσλειτουργικές στην υλοποίηση και εφαρμογή τους, καθώς τα πλεονεκτήματα της μιας συνιστούν μειονεκτήματα της άλλης.
Το γεγονός ότι δεν μπορούμε να λύσουμε αυτό το πρόβλημα λογικά, δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι πρέπει να μένουμε άπραγοι. Πρέπει να διαλέξουμε, έχοντας επίγνωση ότι διαλέγουμε τρόπον τινά αυθαίρετα, δηλαδή όχι καθολικά και ούτε απολύτως ορθολογικά. Διότι το ζήτημα, τελικά, δεν είναι εάν τα ζώα έχουν ηθικά δικαιώματα, καθώς τα ίδια δεν μπορούν να προχωρήσουν στην άσκηση των δικαιωμάτων αυτών. Το ερώτημα που τίθεται, είναι εάν ο κοινωνικός άνθρωπος είναι διατεθειμένος να εφαρμόσει τις όποιες ηθικές υποχρεώσεις υπάρχουν απέναντί τους.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΜΕΡΟΣ Α: Βασικές έννοιες και ορισμοί. Ιστορική αναδρομή
Α.1: Ηθική και περιβαλλοντική ηθική
1. Ορισμός της ηθικής
2. Η περιβαλλοντική ηθική
Α.2: Σύντομη ιστορική αναδρομή
1. Η σκέψη στην ελληνική αρχαιότητα
2. Στοιχεία από την Παλαιά Διαθήκη
3. Μεσαίωνας και Νεότεροι Χρόνοι
4. Σύγχρονοι θεωρητικοί υπέρ των δικαιωμάτων των ζώων
5. Ηθική υπόσταση και εγγενής (απόλυτη) αξία
6. Ηθική υπόσταση και χρηστική (εργαλειακή) αξία
7. Ο άνθρωπος ως ηθικό υποκείμενο
8. Η φυσιοκρατική πλάνη
ΜΕΡΟΣ Β: Θεωρητικές προσεγγίσεις. Eπεξήγηση και κριτική των θεωριών
Β.1: Η θεωρία του ωφελιμισμού και η ευημερία των ζώων
1. Οι απαρχές του ωφελιμισμού
2. Ευαισθησία και ηθική υπόσταση
3. Ίση θεώρηση συμφερόντων στις ευαίσθητες υπάρξεις
4. Τα ζώα ως μέσο σίτισης των ανθρώπων
5. Σπισισμός ή ρατσισμός των ειδών
6. Ηθικός ορισμός του προσώπου
7. Η έννοια του βιολογικού έναντι του ηθικού ορισμού του ανθρώπου· οριακές περιπτώσεις
8. Η ηθική υπόσταση των «ευαίσθητων» όντων & των «προσώπων»
Β.2: Η θεωρία της δεοντολογίας για τα δικαιώματα των ζώων
1. Ορισμός
2. Η θεωρία του Tom Regan· ο φορέας ζωής
3. Η θεωρία της διασφάλισης συμφερόντων του Taylor
Β.3: Περί της ηθικής υπόστασης ζώων και ανθρώπων
1. Θεωρία της ευλάβειας για τη ζωή
2. Θεωρία συμβολαίου
3. Θεωρία του κοινωνικού δεσμού
4. Ρατσισμός των ειδών ή ανθρώπινος σωβινισμός
5. Θεωρία της κοινωνικής σταθερότητας
6. Θεωρία της φυλογενετικής ιεραρχίας
ΜΕΡΟΣ Γ: Περιφερειακά θέματα με κεντρικό ρόλο
Γ.1: Ψυχική κατάσταση των μη ανθρώπινων έμβιων όντων
1. Προϋποθέσεις ψυχικής ζωής
2. Αντίληψη της απειλής
3. Βιώνουν πόνο και οδύνη τα μη ανθρώπινα έμβια όντα;
4. Τα έμβια όντα μπροστά στον θάνατο
Γ.2: Βιολογικές και πολιτισμικές παράμετροι σε σχέση με τα ζώα συντροφιάς
1. Το φαινόμενο των ουσιών τύπου ωκυτοκίνης
2. Το φαινόμενο του καρνισμού
3. Το φαινόμενο του ανθρωπομορφισμού
4. Είναι τα δικαιώματα των ζώων απόρροια της περιγραφής των προηγούμενων τριών φαινομένων;
ΜΕΡΟΣ Δ: Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα. Επίλογος.
1. Ο προφανής προβληματισμός
2. Άνθρωπος, το ευφυέστερο ζώο
3. Τελικά, υπάρχει βιώσιμη και πρακτικά εφαρμόσιμη θεωρία περί της ηθικής υπόστασης των μη ανθρώπινων έμβιων όντων;
ΜΕΡΟΣ Ε: Παραρτήματα. Βιβλιογραφία & Αρθρογραφία
Παρ. Ι: Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων
Παρ. IΙ: Η ιστορία του πρώτου σκύλου σε τροχιά γύρω από τη Γη
Βιβλιογραφία - Αρθρογραφία
Κατά την τελευταία δεκαετία, διαπιστώνεται μια διαρκώς επιδεινούμενη κατάσταση τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ελλάδας, το κόστος της οποίας καλείται να πληρώσει ο ελληνικός λαός.
Οι κυβερνήσεις των ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο διάστημα 2010-15 εφάρμοσαν με διάφορα σχήματα “συνεργασίας” δύο μνημόνια, υπό τις επιταγές και οδηγίες της υπερεθνικής τρόικας ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ και τη στήριξη των εγχώριων δυνάμεων της άρχουσας τάξης, με συνέπεια την οικονομική κατάρρευση της χώρας (μεγάλη μείωση ΑΕΠ, εκρηκτική ανεργία και φτωχοποίηση του λαού). Δυστυχώς, οι ελπίδες για ανατροπή της κατάστασης στις εκλογές του 2015 διαψεύστηκαν – σε λιγότερο από έξι μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, καταπατώντας τις διακηρυγμένες δεσμεύσεις για κατάργηση της λιτότητας και προώθηση προγράμματος παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, άλλαξε πορεία ευθυγραμμιζόμενη με τις απαιτήσεις της ξενόφερτης τρόικας και της ντόπιας ολιγαρχίας.
Τι πρέπει να κάνουμε; Ο Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης & Έρευνας, με τις επεξεργασίες του και ιδιαίτερα τη διοργάνωση των ετήσιων επιστημονικών συνεδρίων τα τελευταία χρόνια, συνέβαλε στη θεωρητική θεμελίωση της εναλλακτικής πρότασης για φιλολαϊκή έξοδο από την κρίση και την ομηρία του ευρώ, και για ανάκτηση πρώτα απ' όλα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Ειδικότερα το τελευταίο διεθνές συνέδριο με θέμα Προϋποθέσεις Υπέρβασης της Λιτότητας και της Επιτροπείας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2018 και παρουσιάζουμε σε αυτή την έκδοση, αποτελεί συγκεκριμένη προσπάθεια χάραξης του οδικού χάρτη της εναλλακτικής πολιτικής.
Εισηγητές - συντελεστές έκδοσης:
Νίκος Χουντής, Κατερίνα Σηφάκη, Said Gafurov, Νίκος Στραβελάκης, Γιάννης Τόλιος, Μαριάννα Τσίχλη, Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, Δημήτρης Καλτσώνης, Παύλος Δερμενάκης, Θοδωρής Παπαδόπουλος, Ηλίας Νικολόπουλος, Γιάννης Δούκας, Ulrike Eifle, Γιώργος Χαρίσης, Δημήτρης Σαραφιανός, Σαράντος Αλεξανδρής, Πέτρος Μπαστέας, Χάρης Σμυρνιώτης, Γιάννης Σχίζας, Παντελής Βαϊνάς, Δημήτρης Κυπριώτης, Θανάσης Κανιάρης, Μιχάλης Ρίζος, Γιάννης Σηφακάκης, Βασίλης Λιόσης, Κώστας Παπουλής
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ ΑΠΟ 21 ΓΕΝΑΡΗ
Με λόγο άμεσο και αιχμηρό, ο Ε.Τ. αναλύει διεξοδικά το ρινζάι ζεν, απαντώντας σ' ένα ευρύ φάσμα ερωτήσεων που αφορούν τα θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξης. Διαχωρίζει το ζεν από τις σχολές αυτοβελτίωσης και ευεξίας, εξηγώντας πως στο ζεν δεν αναζητάμε το καλύτερο αλλά το απόλυτο.
Ο ασκούμενος φιλοδοξεί να ζει το κάθε λεπτό, πράγμα που σημαίνει να ζει στην αιωνιότητα. Η άσκηση περιλαμβάνει, εκτός από το ζαζέν, και τη μελέτη των κοάν - παράδοξων ερωτήσεις και απαντήσεων για όλα τα σημαντικά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αποτελούν ένα τρόπο για να μας κάνουν να κατανοήσουμε ποια στάση να κρατήσουμε απέναντι σε όλες τις καταστάσεις. Είναι ένα σχολείο της ζωής.