Filter by:

Clear All
Min: 6,00€ Max: 16,00€
6 16

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Προβολή ως Πλέγμα Λίστα
Ταξινόμηση ανά
Εμφάνιση ανά σελίδα

ΟΔΟΣ ΕΛΙΓΜΩΝ

Φουσταλιεράκη, Μαρία
[Έτσι καθώς έπεφτα αργά αργά από την ταράτσα –μύθος πως η πτώση είναι αστραπιαία–, είχα την ευκαιρία να δω από ψηλά τη γειτονιά και τους ενοίκους, αυτούς για τους οποίους ποτέ ως τώρα δεν είχα καν ενδιαφερθεί. Στο ρετιρέ, που νόμιζα πως ήταν από χρόνια ακατοί- κητο, είδα μια γάτα κι ένα καναρίνι να κυνηγιούνται μες στις σκόνες. Δεν πρόλαβα να δω πολλά, μα δεν νομίζω πως η γάτα ήταν πεινασμένη. Ακριβώς στον αποκάτω όροφο είχαν απλωμένα ρούχα κατά μήκος στα σκοινιά, μα δεν τα λέρωσα, ούτε τα μπέρδεψα, πέρασα ανάμεσά τους με δεξιότητα διάσημης μπαλαρίνας…]

[Έτσι καθώς έπεφτα αργά αργά από την ταράτσα –μύθος
πως η πτώση είναι αστραπιαία–, είχα την ευκαιρία να δω
από ψηλά τη γειτονιά και τους ενοίκους, αυτούς για τους
οποίους ποτέ ως τώρα δεν είχα καν ενδιαφερθεί.
Στο ρετιρέ, που νόμιζα πως ήταν από χρόνια ακατοί-
κητο, είδα μια γάτα κι ένα καναρίνι να κυνηγιούνται μες
στις σκόνες. Δεν πρόλαβα να δω πολλά, μα δεν νομίζω
πως η γάτα ήταν πεινασμένη.
Ακριβώς στον αποκάτω όροφο είχαν απλωμένα ρούχα
κατά μήκος στα σκοινιά, μα δεν τα λέρωσα, ούτε τα
μπέρδεψα, πέρασα ανάμεσά τους με δεξιότητα διάσημης
μπαλαρίνας…]

 

Πού μπορώ να το βρω;

Κριτική του Γιώργου Χ. Θεοχάρη διευθυντή του περιοδικού "Εμβόλιμον"

Κριτική της συγγραφέως Ρένας Ρώσση-Ζαϊρη

Κριτική του συγγραφέα Γιώργου Σακκά

Κριτική της Μάγδας Παπαδημητρίου στο Bookia.gr

ΤΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ (4/4/20-3/5/20)

Συλλογικό έργο
4 Απριλίου- 3 Μαΐου 2020 Οι ζωές όλων μας μπήκαν «αναγκαστικά» σε έναν αυτοεγκλεισμό, σε μία διαφορετικότητα, με τις σκέψεις της απομόνωσης, εστιασμένες στο φόβο, να έχουν δημιουργήσει ένα πλανώμενο φάντασμα στο σήμερα και στο αύριό μας. Πρωτόγνωρα για μας συναισθήματα, πρωτόγνωρες για όλους μας καταστάσεις. Μια ομάδα ατόμων , με επίκεντρο τις εκδόσεις Άπαρσις, βρήκε σε εκείνη την περίοδο κοινό βηματισμό. Η οικογένειά μας, οι εκδόσεις Άπαρσις δεν αρκούνται, μόνο, στην έκδοση ενός βιβλίου αλλά προσπαθούν να εντάσσονται στα κοινωνικά και πολιτισμικά δρώμενα της κάθε περιόδου και να αναλαμβάνουν, αρκετές φορές, δράσεις. Οι σκέψεις αυτές έγιναν καμβάς για το τι θα μπορούσε να γίνει κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Οι ιδέες ενώθηκαν και βρήκαν έκφραση στο πρώτο διήγημα εγκλεισμού του Βασίλη Καλαμαρά με τίτλο «Οι αλεπούδες με κομμένη ουρά» , συντέθηκαν δε από κοινού με τον Γιώργο Ευσταθίου, σε μια προσπάθεια αναζήτησης του αποτελεσματικότερου τρόπου έκφρασης, οργάνωσης και υλοποίησης, ξεκινώντας έτσι το ταξίδι μας στον κόσμο των διηγημάτων του εγκλεισμού. Τα διηγήματα και τα αφηγήματα αυτά έχουν την βασική ιδιαιτερότητα του πραγματικού χρόνου. Στάλθηκαν, δημοσιεύτηκαν και αλληλεπίδρασαν μέσα στις μέρες της καραντίνας, από ανθρώπους ποικίλων ενδιαφερόντων. Ο συλλογικός αυτός τόμος των εκδόσεων Άπαρσις γεννήθηκε, ενηλικιώθηκε και ωρίμασε την περίοδο του εγκλεισμού, καταγράφοντας μία πρωτόγνωρη για όλους μας κατάσταση. Κατερίνα Θανοπούλου Συντονισμός έργου - Επιμέλεια έκδοσης (Από τον πρόλογο του βιβλίου)

Κάπως έτσι οι «κανονικότητες» ή οι «μη» δημιουργούν 120 ματιές για τον εγκλεισμό

Ένα πλούσιο ανθολόγιο αφηγημάτων ...στο διάστημα της καραντίνας

Ιφιγένεια Αδαμίδου | Γιώργος Αλεξάτος | Άννα Αμπατζόγλου | Κατερίνα Ανωγιαννάκη | Μαρία Αποστόλου | Γιόλα Αργυροπούλου | Αλέξανδρος Αρδαβάνης | Δημήτρης Βασιλείου | Καρίνα Βέρδη | Χάρης Γαντζούδης | Γιάννης Γερογιάννης | Χρυσοβαλάντης Γεωργανάς | Σπυριδούλα Γεωργοκίτσου | Κυριακή Γκιόκα | Κώστας Γουλιάμος | Νίκος Γουρλάς | Κατερίνα Γραμματικού | Χρύσα Δελαβέκουρα | Όλγα Δημοπούλου | Τίνα Δημοπούλου-Μιχαλοπούλου| Νίκη Δούλου | Βίκυ Δρακουλαράκου | Κωνσταντίνα Ζαγάρη | Παναγιώτα Ζέλου | Κατερίνα Θανοπούλου | Γαβριέλλα Ιερωνυμίδου-Ψιλοπούλου | Κατερίνα Καβαδάτου | Βασίλης Κ. Καλαμαράς | Αλεξία Καλογεροπούλου | Αγγελής Καναπίτσας | Γιώργος Καραχάλιος | Θάνος Κατσιαβριάς | Άντα Καφασάρη | Συράκος-Ιωάννης Κεσέν | Αλέξανδρος Κεφαλάς | Νίτσα Κιάσσου | Αθανασία Κιφοκέρη | Κατερίνα Κοζή | Δημήτρης Κολιδάκης | Χριστίνα Κόλλια | Μαρία Κόνιαρη | Καίτη Κουμανίδου | Χρήστος Κουλαξίζης | Κατερίνα Κρυστάλλη | Αλέξανδρος Λαγόπουλος | Γιάννης Λάσκαρης | Πάρις Λιάτσος | Μαίρη Λίπκοβιτς | Κωνσταντίνος Λίχνος | Δήμητρα Λιώτη | Δήμητρα Λυκοτραφίτη | Νικολέττα Λυμπεροπούλου | Λίνος Μαγαλιός | Γιάννης Ε. Μανιάτης | Αλέξανδρος Μαραγκάκης | Γιάννης Μαράκης | Ιωάννα Μαρίνου | Δήμητρα Μαρκοπούλου | Σοφία Μαρωνίδη | Βαγγέλης Μαστορόπουλος | Κατερίνα Μάτσα | Μαρία Μαυρικάκη | Λένα Μαυρουδή-Μούλιου | Μαρία Μαυρουδή | Νότης Μαυρουδής | Ευθαλία Μαχαιρίδου | Βασίλης Μέγας | Αναστασία Μενάγια | Σμαραγδή Μητροπούλου | Όλγα Μοσχοχωρίτου | Νίκος Μπακαβέλος | Αντώνης Μποσκοΐτης | Νένα Μπούρα | Πάνος Μπούσαλης | Ελένη Νέστορα | Χρύσα Νικολάκη | Γιώργος Ντελιδάκης | Σαμπρίνα Ντόντα | Μαρία Ντούμα | Αθανάσιος Δ. Οικονόμου | Κυριάκος Ολυμπίου | Ισίδωρος Παπαγεωργίου | Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη | Μάνια Παπαδημητρίου | Αλίκη Παπαδομιχελάκη | Αντώνης Παπαδόπουλος | Νατάσσα Παπαδοπούλου-Τζαβέλλα | Γεώργιος Πάττας | Κωνσταντίνος Παυλικιάνης | Σταύρος Ξ. Πέτρου | Αναστασία Πλάτωνος | Χριστίνα Πολυχρονάκη | Ειρήνη Φιορί Ρίντο | Αναστάσιος Ροδόπουλος | Νίκος Ρούσσος | Τζένη Σακοράφα | Κυριάκος Σάμιος | Μαρία Σέντζα | Γιώργος Σιδεράκης | Χρυσοβαλάντης Σιτσάνης | Αντώνης Δ. Σκιαθάς | Αλέξανδρος Σταθακιός | Γιάννης Συμεωνίδης | Βάνια Σύρμου | Βίλη Σωτηροπούλου | Θάλεια Τζανετάκη | Έφη Τούμπα | Ειρήνη Τούτση | Έλενα Τσακιρίδου | Σωτηρία Τσέλιου-Παππά | Αικατερίνη-Ειρήνη Τσιλιγκίρη | Λευτέρης Τσίλογλου | Λιάνα Τσιρίδου | Παναγιώτα Τσολάκη-Αγγελοπούλου | Στέλιος Φωκάς | Χρύσα Χαραλαμπίδου | Κωνσταντίνα Χαρβάτη | Έλσα Χίου | Ιωάννα Χρυσάκη | Ernesto N. Bauman

4 Απριλίου- 3 Μαΐου 2020

Οι ζωές όλων μας μπήκαν «αναγκαστικά» σε έναν αυτοεγκλεισμό, σε μία διαφορετικότητα, με τις σκέψεις της απομόνωσης, εστιασμένες στο φόβο, να έχουν δημιουργήσει ένα πλανώμενο φάντασμα στο σήμερα και στο αύριό μας.

Πρωτόγνωρα για μας συναισθήματα, πρωτόγνωρες για όλους μας καταστάσεις. Μια ομάδα ατόμων , με επίκεντρο τις εκδόσεις Άπαρσις, βρήκε σε εκείνη την περίοδο κοινό βηματισμό. Η οικογένειά μας, οι εκδόσεις Άπαρσις δεν αρκούνται, μόνο, στην έκδοση ενός βιβλίου αλλά προσπαθούν να εντάσσονται στα κοινωνικά και πολιτισμικά δρώμενα της κάθε περιόδου και να αναλαμβάνουν, αρκετές φορές, δράσεις.

Οι σκέψεις αυτές έγιναν καμβάς για το τι θα μπορούσε να γίνει κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Οι ιδέες ενώθηκαν και βρήκαν έκφραση στο πρώτο διήγημα εγκλεισμού του Βασίλη Καλαμαρά με τίτλο «Οι αλεπούδες με κομμένη ουρά» , συντέθηκαν δε από κοινού με τον Γιώργο Ευσταθίου, σε μια προσπάθεια αναζήτησης του αποτελεσματικότερου τρόπου έκφρασης, οργάνωσης και υλοποίησης, ξεκινώντας έτσι το ταξίδι μας στον κόσμο των διηγημάτων του εγκλεισμού. Τα διηγήματα και τα αφηγήματα αυτά έχουν την βασική ιδιαιτερότητα του πραγματικού χρόνου.

Στάλθηκαν, δημοσιεύτηκαν και αλληλεπίδρασαν μέσα στις μέρες της καραντίνας, από ανθρώπους ποικίλων ενδιαφερόντων.
Ο συλλογικός αυτός τόμος των εκδόσεων Άπαρσις γεννήθηκε, ενηλικιώθηκε και ωρίμασε την περίοδο του εγκλεισμού, καταγράφοντας μία πρωτόγνωρη για όλους μας κατάσταση.

Κατερίνα Θανοπούλου
Συντονισμός έργου - Επιμέλεια έκδοσης
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)

 

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΤΟ ΠΟΛΛΑΠΛΟ ΕΙΔΩΛΟ

Λίπκοβιτς, Μαίρη
Δώδεκα γυναίκες, η καθεμία με το δικό της μύθο. Μίλησαν για την ζωή τους, για τα όνειρα που έκαναν, για την αγάπη που πήραν, που έδωσαν, που έχασαν. Μίλησαν για τον έρωτα, τη συμβίωση, το θυμό, τον πόνο, τη ματαίωση, την παραίτηση, την απώλεια, τον θάνατο, την ελπίδα. Ρωτούσαν κι όλο ρωτούσαν, και απαντήσεις δεν έπαιρναν. Η κάθε κουβέντα τους έκλεινε εφιαλτική αγωνία για το αύριο, τύψεις, συμπόνια για τον ίδιο τους τον εαυτό, πίστη στα ιδανικά τους, στα οράματα τους για έναν καλύτερο κόσμο.

Δώδεκα γυναίκες, η καθεμία με το δικό της μύθο.
Μίλησαν για την ζωή τους, για τα όνειρα που έκαναν,
για την αγάπη που πήραν, που έδωσαν, που έχασαν.
Μίλησαν για τον έρωτα, τη συμβίωση, το θυμό, τον
πόνο, τη ματαίωση, την παραίτηση, την απώλεια, τον
θάνατο, την ελπίδα.
Ρωτούσαν κι όλο ρωτούσαν, και απαντήσεις δεν
έπαιρναν. Η κάθε κουβέντα τους έκλεινε εφιαλτική
αγωνία για το αύριο, τύψεις, συμπόνια για τον ίδιο
τους τον εαυτό, πίστη στα ιδανικά τους, στα οράματα
τους για έναν καλύτερο κόσμο.

 

Πού μπορώ να το βρω;

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΤΡΟΦΟ ΟΜΠΡΕΝΤΟ

Μπελαντής, Δημήτρης
Ο Δημήτρης Μπελαντής με όπλα του τη σκοτεινή ίντριγκα, την αστυνομική πλοκή και την πολιτική φαντασία χτίζει μία αλληγορική νουβέλα, με πρωταγωνιστές τον Λένιν, τον Στάλιν, τον Τρότσκι και τους διαδόχους τους, υπαρκτούς ή ανύπαρκτους. Σε μία περίοδο έντονης συστημικής αλλά και οικονομικο-πολιτικής και κοινωνικής κρίσης τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, ο συγγραφέας δίνει μία ευκαιρία προβληματισμού και συζήτησης για τις ερωτήσεις που συχνά μένουν αναπάντητες. [...] Το ζήτημα ήταν, από ιδεολογική σκοπιά, κρίσιμο. Ο Κ-337 είχε υποστηρίξει, είκοσι λεπτά πριν, στην ανάρτησή του στο fb, ότι η εκλογική αποχή ήταν το μόνο θεμιτό και ταξικά αποδεκτό συμπέρασμα, τόσο από αναρχική όσο και από μαρξιστική άποψη. Μάλιστα, είχε γράψει σε επόμενο σχόλιό του ότι η τακτική του Μαρξιστικού-Αβησσυνιακού Κόμματος (Μ.-Α.Κ.), που επέλεγε να κατεβεί στις εκλογές ήταν καθαρά αντιδραστική και εξυπηρετούσε τα συμφέροντα της αστικής τάξης και των συμμάχων της. Ιδίως δε εκείνης της πτέρυγας που υπηρετούσε τον Καναδο-Αλασκιανό Ιμπεριαλισμό (Κ.-Α-Ι.).[...]

Ο Δημήτρης Μπελαντής με όπλα του τη σκοτεινή ίντριγκα, την αστυνομική πλοκή και την πολιτική φαντασία χτίζει μία αλληγορική νουβέλα, με πρωταγωνιστές τον Λένιν, τον Στάλιν, τον Τρότσκι και τους διαδόχους τους, υπαρκτούς ή ανύπαρκτους. Σε μία περίοδο έντονης συστημικής αλλά και οικονομικο-πολιτικής και κοινωνικής κρίσης τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, ο συγγραφέας δίνει μία ευκαιρία προβληματισμού και συζήτησης για τις ερωτήσεις που συχνά μένουν αναπάντητες. [...] Το ζήτημα ήταν, από ιδεολογική σκοπιά, κρίσιμο. Ο Κ-337 είχε υποστηρίξει, είκοσι λεπτά πριν, στην ανάρτησή του στο fb, ότι η εκλογική αποχή ήταν το μόνο θεμιτό και ταξικά αποδεκτό συμπέρασμα, τόσο από αναρχική όσο και από μαρξιστική άποψη. Μάλιστα, είχε γράψει σε επόμενο σχόλιό του ότι η τακτική του Μαρξιστικού-Αβησσυνιακού Κόμματος (Μ.-Α.Κ.), που επέλεγε να κατεβεί στις εκλογές ήταν καθαρά αντιδραστική και εξυπηρετούσε τα συμφέροντα της αστικής τάξης και των συμμάχων της. Ιδίως δε εκείνης της πτέρυγας που υπηρετούσε τον Καναδο-Αλασκιανό Ιμπεριαλισμό (Κ.-Α-Ι.).[...]

Πού μπορώ να το βρω;

Παρουσίαση από τον κριτικό βιβλίου Βασίλη Καλαμαρα

Κριτική στο Bookia από την Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη

NOSEBLEED

Ιμερτή, Αιμιλία
Η Ίρις, μια νέα ομοφυλόφιλη γυναίκα, επιστρέφει στο νησί μετά από δεκαπέντε χρόνια διαμονής στο εξωτερικό και ξανασυναντά τον νευρωτικό γνωσιομανή Ντέιβι, γνωστό της από τα φοιτητικά χρόνια στις ΗΠΑ. Αυτός σταδιακά τη συστήνει στους φίλους του, μια παρέα αποξενωμένων και ιδιόρρυθμων μεσηλίκων που αδιάκοπα συζητούν για την τέχνη και την πολιτική, χλευάζουν την καθημερινότητα του τόπου τους και αλληλολοιδορούνται. Υιοθετώντας τον ιδιαίτερο τρόπο γραφής του Ντέιβι που λέει ότι γράφει ένα μυθιστόρημα εδώ και δέκα χρόνια, η Ίρις καταγράφει τις ευτράπελες συζητήσεις τους, στις οποίες συμμετέχει και η ίδια. Την ίδια περίοδο και με τον ίδιο τρόπο γραφής κάνει τη διδακτορική της διατριβή για ξένο πανεπιστήμιο, με θέμα τους πρόσφυγες και μετανάστες που συρρέουν μαζικά στο νησί.

Η Ίρις, μια νέα ομοφυλόφιλη γυναίκα, επιστρέφει στο νησί μετά από δεκαπέντε χρόνια διαμονής στο εξωτερικό και ξανασυναντά τον νευρωτικό γνωσιομανή Ντέιβι, γνωστό της από τα φοιτητικά χρόνια στις ΗΠΑ. Αυτός σταδιακά τη συστήνει στους φίλους του, μια παρέα αποξενωμένων και ιδιόρρυθμων μεσηλίκων που αδιάκοπα συζητούν για την τέχνη και την πολιτική, χλευάζουν την καθημερινότητα του τόπου τους και αλληλολοιδορούνται. Υιοθετώντας τον ιδιαίτερο τρόπο γραφής του Ντέιβι που λέει ότι γράφει ένα μυθιστόρημα εδώ και δέκα χρόνια, η Ίρις καταγράφει τις ευτράπελες συζητήσεις τους, στις οποίες συμμετέχει και η ίδια. Την ίδια περίοδο και με τον ίδιο τρόπο γραφής κάνει τη διδακτορική της διατριβή για ξένο πανεπιστήμιο, με θέμα τους πρόσφυγες και μετανάστες που συρρέουν μαζικά στο νησί.

 

Πού μπορώ να το βρω;

 

Α, ΡΕ ΜΑΜΑ...

Θωμά, Ελένη
Το «Α, ρε μαμά» ψηλαφίζει τη σχέση μάνας κόρης με φόντο εικόνες της Ελλάδας από τη δεκαετία του `50 μέχρι την τελευταία κρίση. Η Άννα ενηλικιώνεται στην Πάτρα της μεταπολίτευσης και η Στέλλα στην Ήπειρο μετά τον Εμφύλιο. Τι ψάχνει να βρει η Άννα που περιπλανιέται στα Τζουμέρκα της πέτρας και την άγριας ομορφιάς; Την αλήθεια για ένα μυστικό της μητέρας της ή την αλήθεια στα έγκατα της ψυχής της; Το «Α, ρε μαμά» είναι μια περιπέτεια λύτρωσης μέσα από μια σκληρή πορεία αυτογνωσίας με απρόοπτα και ανατροπές. Πρέπει να μάθεις, να θυμώσεις, να πονέσεις για να μπορέσεις να πετάξεις τα βάρη σου.

Δεν ξέρω ποιος είναι ο πατέρας μου.
Δεν ξέρω την ομάδα αίματος των γονιών μου.
Οι τρίχες εξαφανίστηκαν.
Οδοντόβουρτσα; Σιγά μην έχει.
Εξέταση αίματος; «Έχουμε χρόνο».
Έχω έναν σκοτωμένο αδερφό.
Μια μάνα που σκότωσε ή αποδέχτηκε την ενοχή.
Κι εγώ δεν έχω φιλιώσει με αυτά...
Έχω μια λύπη, έναν φόβο.
Νιώθω πόνο, μοναξιά.
«Kαι πένθος», συμπληρώνει η Νατάλια 

Το «Α, ρε μαμά» ψηλαφίζει τη σχέση μάνας κόρης με φόντο εικόνες της Ελλάδας από τη δεκαετία του `50 μέχρι την τελευταία κρίση.
Η Άννα ενηλικιώνεται στην Πάτρα της μεταπολίτευσης και η Στέλλα  στην Ήπειρο μετά τον Εμφύλιο.
Τι ψάχνει να βρει η Άννα που περιπλανιέται στα Τζουμέρκα της πέτρας και της άγριας ομορφιάς;
Την αλήθεια για ένα μυστικό της μητέρας της ή την αλήθεια στα έγκατα της ψυχής της;

Το «Α, ρε μαμά»  είναι μια περιπέτεια λύτρωσης μέσα από μια σκληρή πορεία αυτογνωσίας με απρόοπτα και ανατροπές.
Πρέπει να μάθεις, να θυμώσεις, να πονέσεις για να μπορέσεις να πετάξεις τα βάρη σου.

Παρουσίαση του βιβλίου από την φιλόλογο Μαρία Φραγκιαδάκη

Ομιλία της Ιωάννα Φιοράκη
Σύμβουλος ψυχικής υγείας - Ψυχοθεραπεύτρια ψυχαναλυτικής κατεύθυνσης

 - Συνέντευξη της συγγραφέως στους "Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών"

 - Κριτική στο Fractal.gr της Μαρίας Φραγκιαδάκη

Πού μπορώ να το βρω;

 

 

 

ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟΥΣ

Αγγελόπουλος, Βένιος
Εικοσιτέσσερα γράμματα. Στο καθένα αντιστοιχεί μια ει- κονογραφημένη φρασούλα (γνωμικό, ερώτημα, συμβουλή) και στην απέναντι σελίδα ένα μικρό κείμενο (ιστοριούλα, ποιηματάκι, διάλογος), που περιέχουν λέξεις οι οποίες αρ- χίζουν με το αντίστοιχο γράμμα. Τα μικρά για την Πρώτη και τα μεγαλύτερα για τη Δευτέρα Δημοτικού (μεγάλων). Ας μην περιμένει κανείς να βρει μια υπόρρητη ενότητα (παρότι κάθε άλλο παρά απαγορεύεται να την αναζητήσει όποιος θέλει). Σε αρκετά κείμενα δίνονται απαντήσεις σε ασήμαντα κι ακόμη πιο ασήμαντα ερωτήματα (Τι κοινό έχουν το μυαλό και το νερό; Ποιος είναι ο ρόλος του προ- στάτη; Τι συζητούσαν ο Ωριγένης με την Υπατία;), αλλού υπάρχουν μύθοι χωρίς επιμύθιο, άλλα είναι απλές ασκήσεις ύφους. Το βιβλίο αυτό δεν φιλοδοξεί να αλλάξει τη φύση του κό- σμου, τη ροή των πραγμάτων ή τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων. Αν δώσει αφορμή σε κάποιους αναγνώστες να χαμογελάσουν, σε άλλους να σκεφτούν διάφορα, σε άλλους να αναπολήσουν και σ' άλλους να εκνευριστούν, θα έχει πετύχει το στόχο του.

Εικοσιτέσσερα γράμματα. Στο καθένα αντιστοιχεί μια εικονογραφημένη φρασούλα (γνωμικό, ερώτημα, συμβουλή) και στην απέναντι σελίδα ένα μικρό κείμενο (ιστοριούλα, ποιηματάκι, διάλογος), που περιέχουν λέξεις οι οποίες αρχίζουν με το αντίστοιχο γράμμα. Τα μικρά για την Πρώτη και τα μεγαλύτερα για τη Δευτέρα Δημοτικού (μεγάλων).

Ας μην περιμένει κανείς να βρει μια υπόρρητη ενότητα (παρότι κάθε άλλο παρά απαγορεύεται να την αναζητήσει όποιος θέλει). Σε αρκετά κείμενα δίνονται απαντήσεις σε ασήμαντα κι ακόμη πιο ασήμαντα ερωτήματα (Τι κοινό έχουν το μυαλό και το νερό; Ποιος είναι ο ρόλος του προστάτη; Τι συζητούσαν ο Ωριγένης με την Υπατία;), αλλού υπάρχουν μύθοι χωρίς επιμύθιο, άλλα είναι απλές ασκήσεις ύφους.

Το βιβλίο αυτό δεν φιλοδοξεί να αλλάξει τη φύση του κόσμου, τη ροή των πραγμάτων ή τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων. Αν δώσει αφορμή σε κάποιους αναγνώστες να χαμογελάσουν, σε άλλους να σκεφτούν διάφορα, σε άλλους να αναπολήσουν και σ' άλλους να εκνευριστούν, θα έχει πετύχει το στόχο του. 

Πού μπορώ να το βρω;

 

Παρουσίαση του βιβλίου από την Τζέλα Βαρνάβα Σκούρα, ομότιμη καθηγήτρια Ε.Κ.Π.Α. 

Κριτική/παρουσίαση του Γιώργου Σταματόπουλου στην ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

 

ΚΑΛΑΜΟΣ - Αναμνηστικό λέξεων

Καραγιάννη Γιώτα,Καραγιάννης Γιώργος
Στη μέση περίπου του Ιονίου πελάγους, σε μικρή απόσταση από την Αιτωλοακαρνανία, βρίσκεται ένα μικρό καταπράσινο νησάκι με το όνομα Κάλαμος. Οι λέξεις και οι εκφράσεις του μικρού αυτού τόπου, ακούσματα παιδικών χρόνων από δύο αδέλφια, είναι και το αντικείμενο της ολιγοσέλιδης αυτής έκδοσης, η οποία έχει ως έναυσμα μια προσωπική παιδική υπόσχεση να διατηρηθούν λέξεις και εκφράσεις που ενώ τότε ηχούσαν μοναδικά, σήμερα συνιστούν έναν πλούτο ντόπιας διαλέκτου που κινδυνεύει να χαθεί. Το μικρό αυτό εγχείρημα αξιώνει τη διατήρηση των ακουσμάτων για τους νέους του νησιού, ελπίζοντας να αποτελέσει και την αφορμή να συλλεγούν εκφράσεις ή λέξεις που διέφυγαν από τους συγγραφείς. Απευθύνεται ωστόσο και προσωπικά σε όσους μεγάλωσαν στον Κάλαμο, τον αγάπησαν ή απλά νιώθουν οικεία μετά από μία ή πολλές επισκέψεις εκεί. Κάθε λέξη κινεί μαζί μνήμες ή αντιδράσεις αναλόγως της εγγύτητας του αναγνώστη με το νησί. Το βιβλίο δεν είναι λεξικό αλλά μια εναρκτήρια συλλογή από μνήμες. Πρόκειται ακριβώς για ένα αναμνηστικό λέξεων, και δεν θα ήταν παράξενο αν κάποιος έβρισκε στο παιχνίδισμα και στην αμεσότητα των λέξεων αυτών μια παιδική αναλογία με τον δικό του τόπο.
Στη μέση περίπου του Ιονίου πελάγους, σε μικρή απόσταση από την Αιτωλοακαρνανία, βρίσκεται ένα μικρό καταπράσινο νησάκι με το όνομα Κάλαμος. Οι λέξεις και οι εκφράσεις του μικρού αυτού τόπου, ακούσματα παιδικών χρόνων από δύο αδέλφια, είναι και το αντικείμενο της ολιγοσέλιδης αυτής έκδοσης, η οποία έχει ως έναυσμα μια προσωπική παιδική υπόσχεση να διατηρηθούν λέξεις και εκφράσεις που ενώ τότε ηχούσαν μοναδικά, σήμερα συνιστούν έναν πλούτο ντόπιας διαλέκτου που κινδυνεύει να χαθεί.
Το μικρό αυτό εγχείρημα αξιώνει τη διατήρηση των ακουσμάτων για τους νέους του νησιού, ελπίζοντας να αποτελέσει και την αφορμή να συλλεγούν εκφράσεις ή λέξεις που διέφυγαν από τους συγγραφείς. 
Απευθύνεται ωστόσο και προσωπικά σε όσους μεγάλωσαν στον Κάλαμο, τον αγάπησαν ή απλά νιώθουν οικεία μετά από μία ή πολλές επισκέψεις εκεί. Κάθε λέξη κινεί μαζί μνήμες ή αντιδράσεις αναλόγως της εγγύτητας του αναγνώστη με το νησί.
Το βιβλίο δεν είναι λεξικό αλλά μια εναρκτήρια συλλογή από μνήμες. Πρόκειται ακριβώς για ένα αναμνηστικό λέξεων, και δεν θα ήταν παράξενο αν κάποιος έβρισκε στο παιχνίδισμα και στην αμεσότητα των λέξεων αυτών μια παιδική αναλογία με τον δικό του τόπο.
 

Πού μπορώ να το βρω;

Παρουσίαση από τον δημοσιογράφο Γιάννη Καφάτο στο Viewtag.gr